Trimite e-mail | Printeaza
IT
04.03.2010

În 2009, vânzările pe piaţa serviciilor de telefonie fixă au însumat 1 mld. 927 mil. lei, iar cifra de afaceri înregistrată de compania Moltelecom a alcătuit 1 mld. 891 mil. lei

În 2009, vânzările pe piaţa serviciilor de telefonie fixă au însumat 1 mld. 927 mil. lei, iar cifra de afaceri înregistrată de compania Moltelecom a alcătuit 1 mld. 891 mil. lei

În 2009, vânzările pe piaţa serviciilor de telefonie fixă s-au micşorat al doilea an consecutiv şi au însumat 1 mld. 927 mil. lei. În 2008, acest indicator a scăzut, faţă de 2007, cu 5,8%, iar în 2009, faţă de 2008 - cu 12,7%, arată un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) privind evoluţiile acestei pieţe în anul trecut.

Potrivit ANRCETI, raportul precizează că cifra de afaceri înregistrată de compania MOLDTELECOM s-a redus cu 12% şi a alcătuit 1 mld. 891 mil. lei, iar cea a furnizorilor alternativi de telefonie fixă - cu circa 39,4% şi a constituit 36,43 mil. lei. Urmare a acestor evoluţii, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a micşorat cu 15% şi a însumat 142,96 lei. MOLDTELECOM a înregistrat un ARPU de 143,3 lei, iar furnizorii alternativi - de 111,2 lei. Această scădere a fost cauzată de diminuarea volumului total de trafic în reţelele de telefonie fixă cu circa 11,4%. Traficul în reţelele proprii ale furnizorilor de telefonie fixă s-a redus cu 5,3%, traficul internaţional - cu 18,6%, iar cel de interconectare - cu 29%.

Specialiştii Agenţiei consideră că recesiunea pieţei date a fost cauzată, pe de o parte, de intensificarea fenomenului de substituţie a serviciilor de telefonie fixă cu cele mobile, iar, pe de altă parte, de diminuarea consumului serviciilor de telefonie fixă provocată de criza economico-financiară din ţară.

Datele Agenţiei relevă că, deşi vânzările pe piaţa serviciilor de telefonie fixă au scăzut, numărul abonaţilor la aceste servicii a înregistrat o creştere uşoară. Numărul acestora a sporit cu circa 2,2% şi a atins cifra de 1 mil. 139 mii. MOLDTELECOM a conectat la reţeaua sa 22,05 mii de abonaţi noi, iar furnizorii alternativi - 2,1 mii. La 31 decembrie 2009 MOLDTELECOM avea 1mil. 110,3 mii de abonaţi, iar furnizorii alternativi - 28,4 mii. Dintre aceşti furnizori cei mai mulţi abonaţi au companiile Arax-Impex şi Sicres, care deţin cote de piaţă de 0,83% şi, respectiv, 0,42%. După numărul de abonaţi, cota de piaţă a companiei MOLDTELECOM a constituit 97,5%, în scădere cu 0,1 puncte procentuale faţă de 2008.

În anul de referinţă, pe piaţa telefoniei fixe au activat 19 furnizori. Cel mai mare jucător pe această piaţă - SA „MOLDTELECOM" - a deţinut, după cifra de afaceri, o cotă de 98,11%. Cealaltă parte a pieţei a fost împărţită între furnizorii alternativi, printre care SA „ORANGE Moldova", care a achiziţionat în decembrie 2008 SA „Telemedia group", „Arax-Impex" SRL, „Sicres" SRL, etc.

Alte detalii despre evoluţia pieţei de telefonie fixă în anul 2009 pot fi găsite pe pagina de Internet a Agenţiei: www.anrceti.md, în compartimentul „Date statistice".

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus