Trimite e-mail | Printeaza
Economie
10.05.2007

La Chişinău, au descălecat urmaşii lui Ogilvy şi Burnett

Exotismul unei pieţe de publicitate ca aceea din Republica Moldova nu i-a speriat pe investitorii din domeniu. În ultimii şapte ani, această piaţă a înregistrat, în medie, o creştere anuală de 40%.

Şi „la Moldova“ cresc oameni de publicitate! Diana Boico, managing director la Indigo Ogilvy, estimează că, în 2006, valoarea pieţei totale de publicitate a atins aproximativ 14 milioane de dolari, cu circa 40% mai mult faţă de anul precedent. Pe de altă parte, Sergiu Diaconu, managing partner la Target/Publicis Groupe Moldova şi fondatorul Asociaţiei Agenţiilor de Publicitate din această ţară, evaluează volumul pieţei de publicitate de anul trecut la 25 de milioane de dolari, iar pentru anul 2007 estimează că acesta va atinge nivelul de 35 de milioane de dolari. Cu peste trei milioane de locuitori, Moldova are aproximativ 144 de firme care oferă, declarativ, servicii de publicitate, dar numai câteva joacă un rol important. Piaţa locală este dominată de agenţiile multinaţionale, venite odată cu expansiunea în regiune a clienţilor reţelelor respective. Ogilvy, LOWE, Publicis, Initiative Media, TBWA, nume consacrate în România, şi-au deschis birouri proprii sau au preferat să se afilieze jucătorilor existenţi deja pe piaţa locală.

Puternicul grup WPP are partener de comunicare la Chişinău de anul trecut – agenţia Indigo Ogilvy. Grupul Publicis este prezent prin agenţiile de media Starcom, Zenith şi Mediavest, reunite în grupul local Target/ Publicis Groupe. InterPublicGroup nu s-a lăsat mai prejos decât competitorii internaţionali şi şi-a trimis brandurile reprezentate de Initiative Media, Lowe şi McCann. Agenţii moldoveneşti de publicitate precum Galartmedia, ProAd şi Insight împart piaţa cu jucătorii multinaţionalelor. Şi panotajul stradal, după volumul investiţiilor al doilea mediu de publicitate din Moldova, a stârnit interesul Epamedia, jucător austriac care a intrat anul acesta pe piaţa locală.

„În Moldova, cele mai multe agenţii de publicitate cu cifre de afaceri de peste un milion de euro sunt full service, dar recent au apărut pe piaţă şi agenţii specializate în media şi BTL“, explică Alexei Burciu, account director la Insight, actualmente parte din grupul regional de comunicare ADV.

„Fraţii“ de la Bucureşti au pus şi ei umărul la dezvoltarea publicităţii de peste Prut. Nu au trecut „podul cu flori“, ci s-au dus cu avionul şi, cei curajoşi, cu maşina personală. Mihail Vârtosu, fostul şef al operaţiunilor Grey din România, a deschis în 1998 o filială Grey la Chişinău. Patru ani mai târziu, Manuela Necula, pe atunci director de client service la D’Arcy (în prezent, head of country Ogilvy România), se aventura spre Chişinău cu intenţia de a câştiga pitch-ul operatorului de telefonie mobilă Voxtel. „Am fost în magazine, ne-am uitat la oameni, la obiceiurile de consum, iar pentru a înţelege publicul tânăr ne-am dus în discoteci, restaurante sau baruri“, îşi aminteşte Necula. După câştigarea noului client, a apărut şi filiala D’Arcy din Chişinău, urmată de un proces de recrutare a personalului. „Am ales oameni de marketing din companii, pentru că specialişti în publicitate nu se găseau în Moldova“, spune Necula.

În 2006, ea a redeschis agenţia Ogilvy din Chişinău, în urma afilierii reţelei la un jucător local.Şi PR-ul românesc a dat din... vâsle ca să treacă Prutul. Bazele au fost puse în anul 2002, când agenţia BDR Associates, sub conducerea Cătălinei Stan, deschidea un birou la Chişinău. Grupul internaţional de publicitate DDB şi-a anunţat intenţia de a intra pe piaţa din Moldova printr-un birou local sau o afiliere. 

Sursa:Capital

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus