Trimite e-mail | Printeaza
Diverse
17.11.2014

Peste 4 milioane de acte de stare civilă au fost digitalizate

Peste 4 milioane de acte de stare civilă au fost digitalizate

Prima etapă de digitalizare a fondului de arhivă al Serviciului Stare Civilă (SSC) s-a încheiat. Din iulie 2013 până în prezent, peste 4 milioane de acte de stare civilă, emise înainte de 1944, au fost trecute pe suport electronic. Astăzi, Serviciul Stare Civilă și Centrul de Guvernare Electronică (CGE) au lansat cea de-a doua etapă de digitalizare a fondului de arhivă, ceea ce presupune ca în următorii doi ani și jumătate să fie trecute pe suport electronic încă 9 milioane de acte de stare civilă din perioada 1945-2001.

Prezent la eveniment, ministrul Justiției, Oleg Efrim, a reiterat că scopul principal al acestor inițiative este ca cetățenii să obțină actele mai simplu, mai repede și cu bani mai puțini. "SSC va dispune de un fond arhivistic digitizat în totalitate, fapt ce va permite prestarea mai rapidă și calitativă a serviciilor publice, o gestionare mai eficientă şi sigură a datelor cu caracter personal, posibilitatea accesării istoricului documentelor. Astfel, serviciile Stării Civile vor deveni mai accesibile și mai aproape de cetățean", a subliniat Oleg Efrim.

Proiectul de digitizare a actelor de stare civilă a fost lansat în iulie 2013 de SSC, în colaborare cu CGE. Potrivit directorului SSC, Lucia Ciobanu, primele 4 milioane de acte de stare civilă, din perioada 1911-1944, au fost digitalizate de o companie din Estonia. "Digitalizarea actelor de stare civilă va simplifica activitatea instituției. Schimbul reciproc de informații privind actele de stare civilă între serviciile de stare civila din țară va fi mult mai operativ și va duce la reducerea semnificativă a timpului pierdut pentru pregătirea și obținerea actelor. Am solicitat Comisiei Naționale pentru E-transformare digitizarea fondului arhivistic în întregime, ceea ce constituie încă 9 mil. acte în următoarele 32 de luni", a explicat Lucia Ciobanu.

Digitalizarea arhivei actelor de stare civilă presupune scanarea, introducerea metadatelor, verificarea calității informațiilor preluate și, în final, transferul acestora în MCloud, platforma de cloud computing a Republicii Moldova. Arhiva SSC cuprinde peste 20 de milioane de acte, o parte dintre acestea fiind digitale din start. "Ne bucurăm că experiența SSC și a Ministerului Justiției este preluată și de alte instituții, pentru că nu vom putea oferi cetățenilor servicii calitative, fără ca să avem acte digitale. După digitalizarea actelor de stare civilă, cetăţenii vor putea, cu ajutorul semnăturii digitale sau a semnăturii mobile, să depună o cerere online din orice țară, să achite serviciile online şi să-şi ridice tot pachetul de acte solicitat din orice oficiu teritorial al SSC", adăugat directorul CGE, Stela Mocan.

Potrivit Ministerului Justiției, în scopul asigurării viabilității serviciilor electronice oferite cetățenilor, SSC, în comun cu CGE, a completat lista actelor care pot fi solicitate pe portalul servicii.gov.md cu încă 12 acte de stare civilă: duplicatul certificatului de schimbare a numelui de familie şi/sau prenumelui; duplicatul certificatului de adopţie; duplicatul certificatului de stabilire a paternităţii; extrasul de pe actul de schimbare a numelui de familie şi/sau prenumelui; extrasul de pe actul de adopţie; extrasul de pe actul de stabilire a paternităţii; certificatul privind starea civilă; avizul privind afirmarea sau infirmarea schimbării numelui de familie şi/sau prenumelui; extrasul multilingv de pe actul de naştere; extrasul multilingv de pe actul de căsătorie; extrasul multilingv de pe actul de deces; certificatul de capacitate matrimonială.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus