Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2010-06-10/r-moldova-ishi-scoate-la-v-nzare-ultimele-miguri-sovietice-16173.html
Data: Jun 10, 2010 (10:13)

R.Moldova îşi scoate la vânzare ultimele MIG-uri sovietice

Avioanele de vînătoare MIG-29 din dotarea Armatei Naţionale vor fi comercializate prin licitaţie publică. Decizia a fost luată de Consiliul Colegial al Ministerului Apărării şi anunţată miercuri, 9 iunie, într-o conferinţă de presă de ministrul Apărării Vitalie Marinuţa.

Ministrul Apărării a declarat că vînzarea avioanelor de vînătoare este susţinută inclusiv de Consiliul Suprem de Securitate al Ţării şi a subliniat că avioanele MIG-29 au fost incluse în lista de comercializare a activelor Armatei Naţionale printr-o hotărîre a Parlamentului R. Moldova încă în anul 2001.

„Armata Naţională are în dotare şase avioane MiG-29 fabricate în anul 1988. Resursa de exploatare a acestora constituie 20 ani şi a expirat în anul 2008. Odată cu luarea deciziei de scoatere din dotarea Armatei Naţionale a avioanelor de vînătoare, în ultimul deceniu lucrări de deservire tehnică a acestora nu s-au efectuat. Starea tehnică a avioanelor nu corespunde cerinţelor documentelor de exploatare, iar avioanele nu sînt operaţionale", a afirmat Vitalie Marinuţa.

Ministrul Apărării a specificat că reparaţia capitală a unui avion necesită circa 4,5 mln. dolari SUA, iar estimarea generală pentru cele şase avioane este de circa 27 mln. dolari. Totodată, este de remarcat că această cifră nu conţine cheltuieli pentru instruirea primară şi anuală a personalului navigant şi tehnic, care este estimată la circa 100 mln. dolari SUA.

„Avioanele MiG-29 nu pot fi întreţinute din bugetul Ministerului Apărării, iar întrebuinţarea acestora de către Armata Naţională este imposibilă. Dacă comercializarea avioanelor nu va fi posibilă, următorul pas rămîne casarea acestora", a accentuat Vitalie Marinuţa.

Potrivit ministrului Apărării, mijloacele financiare obţinute în urma comercializării avioanelor vor fi întrebuinţate pentru procurarea unor elicoptere. În acest sens, urmează să fie folosite şi mijloacele financiare obţinute din participarea celor patru elicoptere ale Armatei Naţionale în Misiunea ONU de Asistenţă în Afganistan.

Vitalie Marinuţa a comunicat că fosta guvernare nu a contribuit la menţinerea şi dezvoltarea forţelor aeriene, dar a avut chiar un rol distructiv. Din motive necunoscute, Escadrila Mixtă, dislocată pe Aeroportul Chişinău, a fost desfiinţată nejustificat în regim de urgenţă şi transmisă Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău", conform unei hotărîri de Guvern din octombrie 2005. Ministrul Apărării a subliniat că Ministerul Apărării va face demersurile necesare pe lîngă conducerea ţării de a întoarce în gestiunea sa edificiile, terenurile şi parcările transmise prin hotărîrea nominalizată.

„Această hotărîre a afectat soarta a 85 la sută din efectivul escadrilei. Personalul navigant şi tehnic a fost nevoit să se elibereze din rîndurile Armatei Naţionale, iar ca rezultat gradul de operativitate al aviaţiei militare a fost subminat considerabil. După transmiterea acestei unităţi patrimoniul existent nu a fost valorificat timp de cinci ani de zile", a declarat ministrul Apărării.

Vitalie Marinuţa a subliniat că pentru întreţinerea şi dezvoltarea aviaţiei militare, pe parcursul ultimului deceniu nu au fost repartizate mijloace financiare din bugetul de stat. Mai mult de atît, prin deciziile neîntemeiate ale fostului Comandant Suprem a fost categoric interzisă instruirea primară a ofiţerilor de aviaţie, apărare antiaeriană şi altor specialităţi deficitare în instituţiile de învăţămînt din România, care era dispusă să ofere burse de studii în instituţiile sale. Ministrul Apărării a specificat că din lipsa instituţiilor de profil în R. Moldova, în aviaţia militară s-a creat un deficit de specialişti în categoria locotenent - căpitan.

Ministrul Apărării susţine că o altă decizie nejustificată a fostei guvernări a fost transmiterea prin hotărîre de guvern a aeronavei Tu-134 de la balanţa Ministerului Apărării la balanţa Î.S. „Air Moldova". Întreprinderea respectivă a demontat motoarele, iar aeronava în stare de funcţionare a fost pusă în rîndul aeronavelor care urmează să fie casate. Vitalie Marinuţa a remarcat că înainte de adoptarea hotărîrii în această aeronavă au fost investite peste 100 mii dolari SUA, iar contractul de activitate ulterioară era deja semnat, anunţă un comunicat al Ministerului Aparării.