Trimite e-mail | Printeaza
Granturi si burse
01.06.2020

În toiul pandemiei de COVID, Republica Moldova avansează pe calea educației la distanță

În toiul pandemiei de COVID, Republica Moldova avansează pe calea educației la distanță

În Republica Moldova, la fel ca în multe țări din întreaga lume, educația a fost printre primele sectoare lovite de criza COVID-19 – într-un mod în care nimeni nu și-ar fi putut imagina. Pe măsură ce învățarea la distanță devenea normalitate, școlile, grădinițele și universitățile au fost impuse să exploreze rapid platforme de învățare online.

Cu toate acestea, sectorul educației (ca multe altele) nu era pregătit să adopte această schimbare într-un timp atât de scurt. Au fost scoase la iveală provocări ascunse, care până atunci fuseseră trecute cu vederea.

O astfel de provocare este nivelul scăzut al competențelor de utilizare a Internetului. Deși utilizarea acestuia este în creștere în Republica Moldova în ultimii doi ani, mulți cetățeni – inclusiv profesorii – nu au abilitățile tehnice necesare pentru putea să descarce, instaleze și utilizeze lejer instrumentele necesare învățării la distanță.

În plus, la dispoziția instituțiilor de învățământ au fost puse două tipuri de învățare: sincronă și asincronă. În cazul învățării sincrone, utilizatorii pot primi feedback imediat prin mesagerie instantanee (Zoom, Skype Google+ Hangout), în timp ce în cazul studierii asincrone, se mizează pe o experiență de învățare individuală, în ritmul propriu (transfer de fișiere, e-mail, bloguri, cursuri online). Neavând un plan centralizat de învățare de la distanță, profesorilor li s-a oferit libertatea de a alege formatul dorit de implementare, ceea ce i-a debusolat pe unii elevi și părinți, care au trebuit să instaleze o serie de software-uri diferite, în funcție de lecție și de profesor.

Profesorii s-au confruntat cu problema colectării temelor pentru acasă și revizuirea progresului prin platformele descentralizate. Au folosit chat-urile individuale pentru a distribui conținutul, ceea ce a făcut procesul și mai confuz pentru toți cei implicați. În același timp, li s-a cerut să raporteze zilnic despre starea de sănătate a elevilor, ceea ce s-a dovedit a fi o sarcină administrativă grea, întrucât trebuiau să indice date despre fiecare persoană în parte.

În 2018, în parteneriat cu Tekwill, PNUD Moldova a contribuit la crearea unei platforme de învățare electronică studii.md, care a fost dezvoltată de Simpals. La vremea respectivă, obiectivul PNUD a fost crearea unui sistem care să îi ajute pe părinți să urmărească performanțele copiilor lor printr-o platformă centralizată. Platforma avea toate funcțiile standard necesare elevilor – note, teme pentru acasă, comentariile profesorilor și putea păstra orarul online până la un an. De asemenea, sistemul furniza statistici cu privire la progresul și absențele fiecărui elev pentru orice perioadă. Profesorii îl puteau folosi pentru a genera rapoarte statistice și grafice cu datele elevilor.

Apoi a venit COVID-19. În contextul crizei create, Studii.md a trebuit să se transforme rapid, pentru a răspunde nevoilor în creștere ale momentului.

Studii.md și-a început procesul de transformare examinând feedbackul tuturor părților implicate: părinți, profesori și elevi. Echipa a folosit criza drept o oportunitate de testare și încorporare pe platformă a unor funcționalități noi și necesare, care să sprijine nu doar educația la distanță, dar și educația în sala de clasă.

Pentru mulți părinți, gestionarea programului școlar al copiilor, conectarea lor la cursuri, imprimarea temelor pentru acasă, implicarea și raportarea către profesori s-au adăugat la lista deja lungă de sarcini casnice. O platformă care ar centraliza agendele școlare, temele pentru acasă și feedbackul profesorilor a devenit o necesitate.

La scurt timp după adoptarea deciziei privind starea de urgență de sănătate publică și învățarea la domiciliu, Studii.md a adăugat noi funcționalități:

Posibilitatea profesorilor de a încărca videoclipuri pe pagina lecției și de a atașa fișiere și link-uri la temele pentru acasă.
Oportunitatea pentru elevi de a trimite tema pentru acasă pentru examinare în format electronic.
Funcția de conferință video care permite desfășurarea lecțiilor în timp real.

Bibliotecă cu manuale electronice pentru clasele 1–12 în toate limbile de instruire, precum și o secțiune cu cursuri școlare la diverse discipline.

Un proces de înregistrare simplificat pentru elevi și părinți, care să permită profesorilor să conecteze elevii prin linkuri.
Calcule automate ale scorurilor medii și absențelor, economisind timpul profesorilor. În perioada de carantină, utilizatorii completează un raport de sănătate obligatoriu care este afișat automat în catalogul clasei.

Monitorizarea progreselor pentru părinți prin accesarea profilului copilului lor, cu informații despre note, absențe și comentariile profesorilor.

Posibilitatea de a adăuga direct comentarii la fotografiile încărcate cu tema pentru acasă, fără a fi nevoie de descărcat fișierele.

În luna mai 2020, 55 de școli din toată țara erau conectate la Studii.md. Au fost înregistrate 68.375 de conturi de utilizator, care includ circa 33.860 de părinți, 32.000 de elevi și 2.500 de profesori. Platforma a fost inclusă în lista instrumentelor de învățare la distanță recomandate de Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus