Trimite e-mail | Printeaza
Economie
04.09.2019

Igor Munteanu: După un an de la privatizare, scopurile privatizării nu au fost atinse, și există necesitatea imperioasă a unui audit asupra îndeplinirii obligațiilor contractuale ca urmare a privatizării Întreprinderii de Stat ”Air Moldova”

Igor Munteanu: După un an de la privatizare, scopurile privatizării nu au fost atinse, și există necesitatea imperioasă a unui audit asupra îndeplinirii obligațiilor contractuale ca urmare a privatizării Întreprinderii de Stat ”Air Moldova”

Igor Munteanu, Președintele Comisiei de anchetă pentru analiza modului de organizare și desfășurare a privatizării și concesionării proprietății publice (2013-2019), a susținut o conferință de presă ca urmare a audierilor de către Comisie a unor martori importanți privind privatizarea Î.S. ”Air Moldova”.

Comisia Parlamentară de anchetă a audiat în dimineața de 3 septembrie un șir de martori importanți, care au confirmat unele informații obținute de către experții și consultanții externi, selectați în urma unei competiții de achiziții a Parlamentului Republicii Moldova.

Președintele Comisiei, Igor Munteanu, a ținut să informeze opinia publică asupra unor încălcări grave ale procesului de privatizare descoperite în procesul analizei documentelor, care au fost puse la dispozitie de către experți și autorități: ”În calitate de Președinte al Comisiei de anchetă anunț, că la acest moment, există necesitatea unui audit asupra îndeplinirii obligațiilor contractuale ca urmare a privatizării Întreprinderii de Stat ”Air Moldova”.

În anul 2018, autoritățile Republicii Moldova au decis privatizarea întreprinderii de stat Air Moldova, în condiții netransparente și cu o celeritate amețitoare, care au ridicat multe întrebări în societate referitor la modul de înstrăinare a transportatorului aerian național, care deținea o cotă de piață de 44% din transporturile aeriene în Republica Moldova.

La momentul privatizării, autoritățile au declarat că Air Moldova se afla în prag de faliment, în pofida tuturor eforturilor Ministerul Economiei și Infrastructurii(MEI), și Agenția Proprietății Publice(APP). Înstrăinarea întreprinderii de stat în favoarea unei societăți cu răspundere limitată, 49 % din care erau deținute de compania aeriană Blue Air din Romania – ar fi salvat operatorul aerian național, și urma să-i dea un nou suflu de dezvoltare și un nou avânt investițional.

Comisia a constatat o atitudine iresponsabilă a autorităților Republicii Moldova – Guvernul, MEI, APP - față de unul din cele mai valoroase active corporative ale sale (Air Moldova), pentru a confirma cele declarate, Președintele Igor Munteanu a venit cu anumite cifre: ”Până la privatizare, Î.S. Air Moldova a înregistrat datorii de 1.3 mld. lei și capital propriu negativ de peste 100 mln. lei. Datoriile respective au fost înregistrate pe fundalul creșterii numărului de pasageri transportați de la 529 mii în anul 2013 la 1.130 mii în 2017, practic dublarea acestora și a creșterii cifrei de afaceri până la 3 mld. lei (2017).

Din anul 2014 nu a existat nici un raport de audit independent a situațiilor financiare a companiei, chiar dacă aceste servicii au fost contractate și achitate.

Decizia vânzătorului de a privatiza Î.S. Air Moldova în vara anului 2018 nu a fost precedată de măsuri de restructurare, ci invers, i s-au injectat ajutoare financiare.

Calitatea evaluării a influențat prețul cu care Compania a fost expusă privatizării. În condițiile unei transparențe reduse și a unei perioade scurte de desfășurare a concursului, cu participarea unui singur ofertant, prețul stabilit de evaluator devine un element esențial pentru stabilirea prețului de vânzare a companiei.

Modul de privatizare prin concurs comercial - a fost ales cu abateri de la legislația în vigoare și este ilegal.

Perioada de colectare a ofertelor pentru concursul comercial, a constituit 39 de zile calendaristice, în schimbul perioadei de 9 luni de expunere la privatizare, recomandate de către evaluatori.

Promovarea ofertei de privatizare a Î.S. Air Moldova s-a rezumat la publicarea unui Comunicat Informativ în Monitorul Oficial (27 iulie 2018), desfășurarea unei conferințe de presă de către vânzător și expedierea exclusivă a Comunicatului Informativ către ambasadele Republicii Moldova de peste hotare.

Or, statele interesate în promovarea anumitor vânzări, de regulă, publică Comunicatele respective pe platforme sau ediții economice, gen ”The economist”, sursă notorie și de încredere pentru a atrage investitori strategici.

Acest fapt induce bănuieli rezonabile, că beneficiarul final al privatizării era cunoscut din timp.

Unica ofertă prezentată de o companie nou-formată, cu un capital de 500 mii lei, își asuma achitarea datoriilor de 1.3 miliarde lei, dar fără a prezenta garanții financiare. Guvernul Filip ab initio a conștientizat și a admis riscul de neonorare a obligațiilor contractuale de către cumpărător.

Conform informațiilor contabile transmise în adresa APP, până la 31 iulie 2019, suma datoriilor n-a suferit schimbări esențiale, iar noii proprietari nu au atras nici un leu din resurse proprii sau finanțări pe termen lung.

Prin urmare, interesele statului au fost prejudiciate direct și substanțial de către APP, în calitatea sa de vânzător al Î.S. Air Moldova, iar Guvernul și MEI nu au supravegheat nicicum acest proces, manifestând o neglijență continuă față de una din cele mai mari întreprinderi de stat.

Contractul de vânzare-cumpărare nu include termene fixe și clare de onorare a obligațiilor asumate de returnare a datoriilor comerciale.

Or, asumarea unor obligații contractuale, fără prescrierea unei perioade de timp bine definite pentru executarea acestora, rămân a fi simple declarații fără efect juridic.

Activitatea operatorului național a fost susținută prin extinderea datoriilor față de întreprinderile grupului Șor – Aviainvest, Airport Handling și compania de catering. Datoriile suplimentare către aceste companii și avansurile primite se cifrează la suma de peste 170 mln. lei.

Autoritățile responsabile, Guvernul, MEI, APP - nu au depus eforturi suficiente și complexe de monitorizare a respectării obligațiunilor ulterior privatizării.

La un an de la privatizare, operatorul național se află în aceeași incertitudine economică ca și până la demararea acestui proces”.

Președintele Comisiei Parlamentare de anchetă, Igor Munteanu, a conchis, că după un an de la privatizare, scopurile privatizării nu au fost atinse, și există necesitatea imperioasă a unui audit asupra îndeplinirii obligațiilor contractuale ca urmare a privatizării Întreprinderii de Stat ”Air Moldova”.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus