Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2019-07-23/transparen-a-bugetara-din-moldova-trebuie-asigurata-printrun-dialog-permanent-dintre-parlament-i-soc-59937.html
Data: Jul 23, 2019 (23:20)

Transparența bugetară din Moldova trebuie asigurată printr-un dialog permanent dintre Parlament și societatea civilă

Procesul bugetar din Republica Moldova trebuie să se desfășoare într-o manieră performantă, sustenabilă și transparentă. Iar realizarea acestui lucru depinde atât de rolul Parlamentului de a verifica executarea legilor și a spori încrederea cetățenilor în monitorizarea banilor publici, cât și de implicarea societății civile în formularea anumitor sugestii de politici bugetare. Acestea sunt câteva dintre concluziile mesei rotunde „Parlamentul și societatea civilă: dialog și parteneriat pentru un proces bugetar transparent în Moldova”, desfășurată pe 23 iulie curent. Evenimentul a fost organizat de IDIS „Viitorul“ în cadrul proiectului „Bugete fără secrete“. Proiectul este realizat în parteneriat cu Corpul de Voluntariat pentru Servicii Financiare (FSVC), implementat cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).

„În ultimii ani, IDIS „Viitorul“ s-a confruntat cu unele probleme ce țin de transparența procesului bugetar. Noi sperăm foarte mult că toate lacunele, piedicile care sunt în cadrul acestui proces să fie înlăturate. Credem că la capitolul transparență bugetară este de lucrat foarte mult”, a subliniat directorul IDIS „Viitorul“, Liubomir Chiriac.

La rândul său, Corneliu Rusnac, manager superior la USAID Moldova a declarat: „Acest eveniment face parte dintr-o serie de acțiuni realizate la nivel național și local care vin să educe publicul despre importanța transparenței bugetare. Este un subiect care trebuie văzut din perspectiva cetățeanului simplu, mai ales că Parlamentul este cel care reprezintă cetățeanul. Suntem pe ultima sută de metri de a lansa un portal web de vizualizare a datelor despre bugetul național și cel local”.

Discuțiile mesei rotunde au abordat asigurarea de către Parlament a transparenței la toate etapele procesului bugetar, organizarea consultărilor publice și implicarea societății civile; precum și recomandările reprezentanților societății civile pentru o transparența bugetară îmbunătățită și o comunicare constructivă și permanentă cu Parlamentul.

Astfel, în timp ce deputații au vorbit despre rolul Parlamentului în asigurarea unui proces bugetar transparent și participativ în Moldova, reprezentanții societății civile au scos la iveală provocările participării civice la procesul bugetar și le-au propus aleșilor poporului câteva recomandări pentru o bugetare transparentă la nivel național.

„Buna guvernare pornește de la transparență, decizii înțelese și cunoscute de către toți cetățenii, de la responsabilitățile guvernanților și de la un mecanism prin care anumite lucruri care apar, ilegalități, scăpări din atenția autorităților, pot fi soluționate, în mod rapid, fără criză de putere, în format instituțional. Tocmai de aceasta există un format de cooperare între Parlament și societatea civilă”, a punctat Igor Munteanu, președintele Comisiei economie, buget şi finanţe din cadrul Parlamentului.

La rândul lor, reprezentanții societății civile au subliniat importanța unui proces bugetar transparent participativ și incluziv și a unei comunicări permanente între autoritățile publice și cetățeni pentru asigurarea bunei guvernări.

„Transparența ajută foarte mult în a economisi, a eficientiza și a face mai eficace cheltuirea banului public. Ar trebuie să existe o platformă bugetară la nivelul societății civile pentru formularea anumitor sugestii de politici bugetare. Iar în acest sens un mare rol ar trebui să-l aibă Parlamentul pentru a motiva participarea cetățenilor în procesul bugetar. În același timp, societatea civilă trebuie să fie activă, prezentă și implicată pentru a asigura transparența întregului proces bugetar”, a spus Veaceslav Negruță, expert economic la Transparency International – Moldova.

Iar Adrian Lupușor, directorul Centrului Analitic Independent „Expert-Grup” a punctat: Ne dorim să implementăm la modul practic principiile bugetării participative, deoarece acest element este unul important pentru buna guvernare a țării. Pentru implementarea conceptului de bugetare participativă sunt necesare câteva elemente de bază: un mecanism foarte clar de interacțiune dintre Guvern și cetățeni, voință politică pentru a implica cetățenii în acest proces, un mecanism eficient de comunicare a publicului cu privire la impactul participării în procesul bugetar și o participare mai activă a Ministerul de Finanțe la nivel central, care ar trebui să fie o instituție-cheie de promovare a bugetării participative și a autorităților publice locale la nivel local.

În același context, economistului Veaceslav Ioniță, a reiterat importanța transparenței bugetară și a menționat că acest lucru se traduce prin responsabilitate, integritate, încredere și calitate: „Bugetarea transparentă și incluzivă sprijină rezultate mai bune în domeniul fiscal și politici publice mai receptive, mai eficiente și mai echitabile. Iar un proces bugetar deschis și transparent încurajează încrederea în societate că respectul și opiniile oamenilor sunt respectate și că banii publici sunt bine utilizați”, a subliniat Veaceslav Ioniță.

„După mine este important să se lucreze la creșterea încrederii cetățenilor în felul cum sunt cheltuiți banii publici. De asemenea, ar fi foarte important ca actualul Parlament să se concentreze mai puțin pe procesul de legiferare, dar mai mult pe controlul executării legilor prin cele mai diferite metode”, recomandă Galina Bostan, directorul executiv al Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției.

„Avem nevoie ca să avem transparență și ea să fie verificată dacă este sau nu asigurată. În acest sens, Parlamentul trebuie să atragă atenție asupra controlului executării bugetului și îndeplinirii controlului asupra lucrărilor contractate. Propun Parlamentului să pregătească niște propuneri pentru societatea civilă sau să fie angajați niște consultanți pentru a facilita realizarea controlului. Avem nevoie ca să avem transparență și ea să fie verificată dacă este sau nu asigurată”, este de părere Ala Revenco de la asociația „Părinţi Solidari”.

Bugetul Republicii Moldova pentru anul 2019 include venituri de 63,43 mld lei și cheltuieli estimate la suma de 69,17 mld lei. Bugetul public național în 2019 a fost aprobat cu un deficit de ,739 mld. Lei sau 2,74 % din PIB.

Evenimentul a avut în cadrul proiectului „Bugete fără secrete!“. Proiectul este realizat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul” în cadrul Programului de Transparență Bugetară în Republica Moldova, implementat de Corpul de Voluntariat pentru Servicii Financiare (FSVC) cu susținerea financiară a Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).