Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2015-02-12/mesajul-lui-iurie-leanca-in-edin-a-in-plen-a-parlamentului-12-februarie-2015-38478.html
Data: Feb 12, 2015 (10:40)

Mesajul lui Iurie Leancă în ședința în plen a Parlamentului, 12 februarie 2015

Stimate domnule Președinte al Parlamentului,
Onorați invitați,
Stimați deputați,

Înainte de toate, în numele meu și al colegilor desemnați să facă parte din noul Cabinet de miniștri, țin să le mulțumesc tuturor cetățenilor Republicii Moldova care, la 30 noiembrie, au făcut o alegere pentru viitorul copiilor lor şi întru binele ţării.
 
Am venit în fața dumneavoastră cu toată deschiderea - și nu doar pentru a vă cere votul, ci și pentru a ne asuma un angajament foarte important, într-o perioadă extrem de complicată.
 
După cum știți, învestirea Guvernului are loc într-o perioadă dificilă atât politic, cât și economic. Regiunea noastră este zguduită de recesiune economică şi de război. Zilnic, prietenii şi vecinii noştri ucraineni pierd zeci de vieţi omeneşti. Pe acest fundal, este greu să anticipăm felul în care vor evolua evenimentele în regiune. Ceea ce știm la sigur însă este că avem datoria de a face tot ce ne stă în putință pentru ca cetățenii Republicii Moldova să fie cât mai puțin afectați de criza din regiune.
 
Tocmai din acest motiv, înainte de a fi politic, votul care va fi dat astăzi trebuie să fie unul foarte rațional și responsabil. Un vot pentru stabilitate, un vot care să le ofere cetățenilor certitudinea că pot avea încredere în capacitatea clasei politice de a le proteja interesele. Oamenii au nevoie de un mesaj de solidaritate și de o reclădire a încrederii în clasa politică, iar prin votul de astăzi putem să facem un pas semnificativ în această direcție.
 
 
Dragi colegi,
 
Votul de astăzi vine și într-un context politic intern destul de confuz, când - deși avem trei partide pro-europene care dețin numărul necesar de mandate - nu s-a reușit încă formarea unei alianțe pro-europene ce ar deține majoritatea în Parlament.
 
Nu este cazul să căutăm vinovați acum - probabil că avem cu toții partea noastră de vină și de responsabilitate. Acum însă este vital să găsim soluții pentru a crea un Guvern stabil.
 
Discuțiile pe care le-am purtat zilele acestea cu colegii din partidele pro-europene mi-au dat motive să cred că există premise pentru a avea o majoritate parlamentară pro-europeană - care sper să înceapă chiar azi, prin votul de învestire a Guvernului.
 
Zilele trecute am avut mai multe discuții cu colegii din Partidul Liberal. Am dorit să înțeleg mai bine care sunt așteptările lor în ceea ce privește viitorul Executiv și am constatat că ele nu se deosebesc aproape deloc de aspirațiile pe care le avem și noi în Partidul Liberal Democrat sau de cele ale colegilor din Partidul Democrat‎. Mai mult – din punctul meu de vedere, Programul de guvernare, pe care îl prezint astăzi, acoperă, în mare parte, așteptările și angajamentele electorale ale celor trei partide pro-europene.
 
În ceea ce privește votul pe care îl vor da astăzi deputații Partidului Comuniştilor, eu nu am o așteptare concretă, pentru că mesajele pe care le-au transmis până acum colegii din fracţiunea comuniștilor sunt destul de confuze.
 
Bineînțeles că un vot pozitiv dat de Opoziție ar fi un semnal foarte bun pe care Moldova să-l transmită atât pe plan intern, cât și extern, legat de modul în care se poate face opoziție parlamentară constructivă. Este important însă să clarificăm un lucru, și anume - membrii Guvernului sunt propuși de partidele pro-europene, nu de Opoziție. În caz contrar, ar însemna că, de facto, cei care se declară în Opoziție sunt și la putere, ceea ce ar produce o situație confuză și netransparentă, ar putea chiar să ne arunce într-o criză politică profundă. Şi sper că discuţiile şi consultările de ieri cu deputaţii din fracţiunea Partidului Comuniştilor au adus clarificările necesare pentru ca fracţiunea să adopte o poziţie constructivă astăzi.
 
În ceea ce-i privește pe colegii noștri socialiști, vreau să le spun că, indiferent de modul în care vor vota astăzi și de argumentele - mai mult sau mai puțin subiective - pe care le vor invoca, atâta timp cât relația noastră va fi dominată de respect și de atitudine politică responsabilă ei vor găsi, în persoana mea, un Premier deschis la propuneri constructive. Și salut anunțul făcut de grupul PSRM - că intenționează să facă o opoziție serioasă și constructivă. Fiindcă avem nevoie de o astfel de opoziție.
 
 
Doamnelor și domnilor,‎
 
Am făcut această introducere pentru a evidenția o dată în plus situația specială în care are loc votul de astăzi și consecințele acestuia, dar şi responsabilitățile ulterioare pe care ni le asumăm fiecare dintre noi, în funcție de felul în care vom vota.
 
‎Totodată, e necesar ca semnalul pe care îl vom da prin votul de astăzi să fie în spiritul angajamentelor pe care ni le-am luat înainte de 30 noiembrie în fața electoratului, dar și în faţa partenerilor externi, fără de a căror susţinere Moldova nu poate avansa. Așa cum nu vom putea avansa, dacă nu facem reformele solicitate și nu ne consolidăm democratic - în special, în ceea ce ține de modalitatea în care funcționează instituțiile statului.
 
Noi le vorbim foarte des cetățenilor despre asistența externă, despre reforme, despre integrarea europeană, dar eu cred ca este corect să spunem și mai clar, și mai tranșat că Moldova nu dispune de resurse financiare suficiente pentru a se dezvolta în ritm accelerat fără sprijinul financiar - şi nu doar financiar - venit din afară. Acest sprijin financiar este însă condiționat în modul cel mai pozitiv de noi de reforme, de modernizarea instituțiilor statului.
 
Din 2009 încoace, am avut parte de suficiente exemple care să ne arate că, atunci când promovezi reforme, eşti susţinut atât de cetăţeni, cât şi de parteneri externi. Am făcut schimbări în educaţie - şi oamenii ne-au susţinut. Am modernizat drumuri, grădinițe, centre medicale - şi am fost apreciaţi. Am demarat schimbări la mai multe instituţii publice - şi am obţinut anularea vizelor de călătorie cu majoritatea ţărilor europene.
 
Sunt multe lucruri pozitive care s-au întâmplat în acești ani, cu beneficii directe pentru oameni, însă acum prioritar e să ne concentrăm pe ceea ce avem de făcut mai departe.
 
Onorată audiență,
 
În continuare, mă voi referi la principalele elemente ale Programului de guvernare.
Primul capitol al Programului de activitate al Guvernului ține de lupta cu corupția - și nu întâmplător aceasta e pusă în prim plan.
 
Corupția este principalul obstacol în calea dezvoltării țării noastre. Lupta cu acest flagel va fi un obiectiv prioritar al guvernării. Combaterea corupției este și principala așteptare a oamenilor din Republica Moldova - așteptare la care noi, toți cei prezenți în această sală, suntem obligați să răspundem de o manieră fermă și pozitivă.
 
În demersul nostru de combatere a corupției, principiul central - a cărui importanță mulți poate că încă nu o realizează pe deplin - este transparența, care trebuie să se regăsească în toate: sectoarele economice, acțiunile organelor de control, politicile Guvernului, proprietățile și veniturile demnitarilor și magistraților.
 
Ceea ce s-a făcut până acum în domeniul luptei cu corupția ‎este mai degrabă un pas tehnic. Acum urmează etapa cea mai importantă și care va proba în ce măsură există dorința de a începe o luptă reală cu acest flagel.
 
Iar atunci când vorbesc de efectele luptei cu corupția nu mă refer doar la identificarea corupților, ci și la crearea unor mecanisme cât mai eficiente de recuperare a prejudiciilor aduse de aceștia. Pentru cetățeni este important să știe că vinovații sunt trași la răspundere, dar este la fel de important să vadă că banii furați sunt recuperați din averile imense ale celor care au furat, nu din buzunarele oamenilor simpli.
 
Şi puteţi fi siguri că, votând pentru acest Program şi această echipă, veţi vota şi pentru ca o misiune a Uniunii Europene să îşi înceapă cât mai curând activitatea în Moldova pentru a oferi sprijin instituţiilor de drept și instanţelor specializate în examinarea cauzelor de corupţie - sprijin, dar şi presiune.
 
Un alt imperativ rămâne reformarea definitivă a justiţiei şi a instituțiilor de drept, care să garanteze supremația legii. Cetățenii au dreptul să trăiască într-o țară în care fie că ești politician, judecător, funcționar sau simplu muncitor - ești egal în fața legii. Este un precept care, la fel ca și demersul de integrare europeană, nu se negociază.
 
Doar prin eradicarea corupției și garantarea supremației legii vom reuşi să creştem bunăstarea şi calitatea vieţii cetăţenilor; să dezvoltăm economia şi să facilităm crearea locurilor de muncă bine plătite; să asigurăm securitatea personală și să fortificăm capacitatea de apărare a țării; să prestăm servicii publice accesibile şi cost-eficiente; precum şi să garantăm protecția socială pentru grupurile vulnerabile ale populației.
 
Totodată, în mod prioritar, Guvernul va continua să pledeze pentru reîntregirea ţării şi pentru identificarea unei soluții politice în cazul conflictului transnistrean, care să asigure caracterul viabil, democratic, independent și suveran al statului reunificat.
 
Printre preocupările imediate sunt înlăturarea riscurilor la adresa securităţii interne şi externe a statului, stabilizarea sectorului bancar, sancționarea şi combaterea fraudelor financiare, impulsionând dezvoltarea economică şi protejând veniturile cetăţenilor.
 
Lupta cu crima și fraudele - în toate manifestările acestora - va deveni o dominantă a actului de guvernare. Raportându-ne la întreaga perioadă de independență trebuie să recunoaștem că nu prea avem cu ce ne mândri la acest capitol. Nu îmi prea amintesc, în acest răstimp, de condamnări reale pentru evaziune fiscală, fraudă bancară, preluare abuzivă a businessului sau delapidarea proprietății publice.
 
Stimați deputați,
 
Precum vedeți, acordând vot de încredere acestui Program de activitate, veți acorda viitoarei echipe guvernamentale suportul politic pentru mai multe acțiuni importante.
 
Între acestea, voi menționa și optimizarea politicilor fiscale, inclusiv în ceea ce ține de introducerea unei cote unice de impozitare a venitului persoanelor fizice și juridice, impozitarea proprietății imobiliare evaluate la prețurile de piață sau impozitarea mai puternică a bunurilor de lux. Impozitele trebuie să devină juste și inevitabile, dacă vrem să avem bani mai mulți la buget, să putem majora salariile și pensiile!
 
De asemenea, printre prioritățile pe care țin să le subliniez se numără cea care urmărește transparentizarea drepturilor de proprietate în sectorul financiar. Pentru a asigura reglementarea efectivă și stabilitatea pe termen lung a sectorului, pentru a preveni formarea cartelurilor și pentru a îndrepta resursele financiare în dezvoltarea economiei reale, trebuie să știm cine sunt proprietarii reali ai băncilor și ai instituțiilor financiare. În acest sens, este nevoie ca Parlamentul să instituie cadrul instituțional necesar pentru a evalua performanța instituțională a agențiilor de reglementare independente subordonate, precum și prestanța profesională și integritatea membrilor Consiliilor de Administrare din aceste instituții.
 
Sectorul bancar este vulnerabil. De aceea, domeniul în cauză necesită o atenție imediată și măsuri ferme. În ultimii ani am reușit să facem câteva lucruri importante în materie de legislație, care să contribuie la stabilitatea sectorului, însa mai avem multe de făcut.
 
Un alt angajament este sporirea controlului public asupra cheltuielilor, investițiilor și proprietăților publice. În acest context, una dintre măsurile specifice propuse ar fi crearea unei instituții pentru recuperarea și gestionarea financiară a activelor statului.
 
În definitiv, vreau să ne luăm un angajament comun privind asanarea sectorului  întreprinderilor publice, inclusiv prin continuarea proceselor de raționalizare, restructurare și de-etatizare transparentă, prin numirea unor manageri executivi profesioniști, iar în Consiliile de Administrare - a unor supraveghetori liberi de conflicte de interese și imuni la influențe politice. O altă măsură-cheie care se impune este instituirea regimului de achiziții publice în sectorul întreprinderilor publice.
 
Pentru asigurarea unei creşteri economice optimale, durabile şi incluzive, politicile Guvernului în domeniu vor avea ca fundament următoarele principii-cheie: libertatea economică şi condiţiile egale pentru toţi agenţii economici, concurența loială, sprijinul antreprenoriatului, echilibrarea intereselor angajaţilor cu cele ale angajatorilor, consolidarea securităţii energetice.
 
De rând cu acestea, eforturile Guvernului vor fi orientate spre sporirea competitivităţii şi calităţii mărfurilor autohtone, spre creşterea exporturilor, inclusiv prin majorarea investiţiilor în infrastructura economică, spre dezvoltarea agriculturii moderne şi performante, și spre crearea unui mediu atractiv și motivant pentru investiții.
 
Totodată, dragi colegi,
 
Guvernul îşi propune să construiască o societate bazată pe modelul social european. În această ordine de idei, sarcinile-cheie sunt dezvoltarea resursei umane, asigurarea şanselor egale pentru toți, redistribuirea corectă şi justă a veniturilor către grupurile defavorizate şi garantarea protecţiei cetăţeanului faţă de orice gen de discriminare.
 
Educația este o prioritate esențială, motiv din care va fi extrem de important sprijinul politic pentru continuarea reformelor începute în acest domeniu. Suntem datori să depășim acel punct, după care revenirea la situația anterioară să nu mai fie posibilă.
 
În domeniul sănătății vom pune accent pe calitatea serviciilor oferite cetăţenilor. Mai mult, voi considera sectorul sănătății drept o prioritate, dacă doriți, personală a mandatului meu de Prim-ministru.
 
În sectorul energetic, vom insista pe asigurarea independenței energetice și pe finalizarea proiectelor de interconexiune pe care le-am inițiat, iar evoluțiile regionale mă fac să cred că va trebui să accelerăm puternic implementarea acestor proiecte.
 
În domeniul social ne aşteaptă reforme complexe şi complicate, dar absolut necesare pentru a ajusta piaţa muncii la cerinţele moderne ale economiei.
 
Vom începe cu adoptarea, elaborarea unui nou Cod al muncii, fapt pentru care se pronunţă atât Sindicatele, cât şi Patronatele. De asemenea, vom adapta la necesităţile economice ale ţării Nomenclatorul profesiilor pentru instruirea şi pregătirea cadrelor în învățământul secundar profesional.
 
Majorarea graduală a salariului minim pe ţară, care să conducă la creşterea protecţiei sociale a salariaţilor cu retribuţie mică, să reducă motivațiile pentru ocuparea informală și să majoreze încasările la bugetul asigurărilor sociale de stat, este o altă prioritate a noastră.
 
Vom promova măsuri de stimulare a angajatorilor în vederea integrării pe piaţa muncii a grupurilor vulnerabile şi asigurării accesului la servicii sociale de calitate pentru persoanele în situaţie de dificultate.
 
Tot aici se înscriu noile reglementări privind modul de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, precum şi îmbunătăţirea metodologiei de acordare a ajutorului social, cu asigurarea orientării acestuia către cei mai defavorizați.
 
Dragi colegi, știu că pentru mulți dintre dumneavoastră reforma sistemului de pensii este un tabu. Dar - vrem să recunoaștem sau nu - realitățile demografice și economice ne vor obliga să începem reforme și în acest domeniu. Actualul sistem eșuează în atingerea principalului său obiectiv - de a asigura un nivel decent de venituri pentru pensionari. În plus, durabilitatea financiară a sistemului este pusă la grea încercare.
 
Noi ne dorim ca reforma sistemului de pensii să asigure o pensie mai înaltă și o legătură mai strânsă între contribuțiile plătite și beneficiile primite. Să stimuleze o activitate economică mai îndelungată a populației. Să elimine discriminările și tratamentele sociale injuste și să asigure o stabilitate financiară mai bună a sistemului.
 
Neavând încredere în actualul sistem, fiind ghidați și de un gen de miopie financiară, mulți angajați nu se gândesc la necesitatea achitării contribuțiilor de pensii. De aceea, reforma trebuie să înceapă de la măsuri de cultivare a încrederii populației față de conceptul de pensionare și de la educarea unui spirit mai înalt de solidaritate socială.
 
Pentru lucrătorii migranţi, vom pune accent pe asigurarea posibilității de transferare a beneficiilor sociale, în baza acordurilor bilaterale semnate de Republica Moldova. La fel, vom insista  pe consolidarea capacităţilor naţionale în domeniul combaterii violenţei în familie.
 
Tocmai acestea, din perspectiva mea și a echipei pe care o reprezint, sunt prioritățile esențiale de dezvoltare ale țării noastre. Mai mult, sunt convins că aceste priorități sunt împărtășite absolut de toate forțele politice sănătoase, prezente în această sală. Iar cea mai sigură cale pentru atingerea obiectivelor noastre este integrarea europeană.
 
Pentru aceasta, Guvernul îşi propune să creeze toate premisele necesare care, odată valorificate, să facă posibilă lansarea negocierilor de aderare la UE. Prin urmare, carte de căpătâi în activitatea noastră va fi Acordul de Asociere.
 
Vom transforma în rezultate avantajele oferite de Acord și de Zona de Liber Schimb, și vom extrage din procesul de euro-integrare cât mai multe beneficii pentru cetățenii noștri.
 
Onorată audiență,
 
‎Acestea au fost câteva dintre principalele repere ale Programului de guvernare - un program ambițios, dar realist, un program care depinde de voința noastră, dar mai ales de modul în care vom activa politic și de stabilitatea pe care o vom avea în Parlament.
 
Obiectivele cuprinse în acest Program corespund intereselor cetățenilor - și spun asta în cunoștință de cauză, căci am avut sute de vizite în teritoriu și am discutat cu mii de oameni - dar și cerințelor societății civile și ale partenerilor sociali. În același timp, Programul acoperă angajamentele pe care le-au făcut în campania electorală PLDM şi PD, şi cred că - așa cum am mai spus - acestea consună şi cu angajamentele PL. Totodată, Programul acoperă nevoile reale ale cetățenilor care au votat pentru PCRM și PSRM.
 
Cabinetul cu care vin în fața dumneavoastră este compus din profesioniști capabili să ducă Republica Moldova pe calea europeană. Sunt convins că, grație aptitudinilor lor  manageriale și calităților personale, vom reuși să dăm un nou suflu reformelor și vom conferi mai mult dinamism și mai multă calitate actului de guvernare.
 
Totodată, țin să le mulțumesc, în acest context, colegilor din fostul Cabinet, împreună cu care am lansat și dezvoltat mai multe inițiative întru binele Republicii Moldova. Sunt convins că vom coopera la fel de eficient și cu cei care se regăsesc în componența noului Cabinet, și cu cei care au ales să muncească în Legislativ   sau în alte domenii.
 
În ceea ce mă privește - și o spun foarte clar -, îmi pot asuma responsabilitatea pentru conducerea doar a unui Guvern pro-european, așa cum m-am angajat, împreună cu partidul din care fac parte, în fața electoratului.
 
Voi respecta acest angajament până la capăt, iar ca Prim-ministru voi face tot ce îmi stă în putință pentru ca, în termenul cel mai scurt, să putem crea o majoritate politică stabilă, fără de care nu avem cum să ne îndeplinim Programul de guvernare.
 
Stimați colegi,
 
În ultima perioada au existat mai multe speculații legate de ce ar sta în spatele formării actualului Guvern. Unii induceau ideea ca ar fi un guvern mascat cu colegii din PCRM sau că se doreşte ca prima propunere a cabinetului să cadă la vot. Alţii au mers cu speculații chiar mai departe.
 
Eu am trecut cu vederea aceste intrigi dintr-un motiv foarte simplu: știam că va veni ziua în care, prin votul nostru transparent, vom arata ce intenții avem și cum vede, fiecare dintre partidele prezente în Parlament, viitorul Republicii Moldova.
 
Eu nu vreau să cred în planuri oculte. În schimb, cred în responsabilitatea colegilor din partidele pro-europene. Cred în dorința noastră comună de a pune punct acestei perioade lungi de negocieri, de a oferi țării un Guvern funcțional și de a ne apuca de lucru chiar de astăzi, cu motoarele la turații maxime.
 
Cu aceste gânduri am venit, azi, în Parlament împreună cu colegii mei și îmi doresc să plecăm de aici mobilizați pentru a începe realizarea Programului pe care vi l-am prezentat.
 
Scopul final al actului de guvernare, pe care ne angajăm să îl înfăptuim, este un Stat puternic și care să servească poporul. Un Stat asigurat cu perspectiva de a deveni membru al Uniunii Europene. Un Stat cu instituţii corecte şi drepte, care acţionează în baza principiului transparenţei şi eficienţei. Un Stat unde funcţionează legea, unde justiţia se face în interesul cetăţeanului, iar banul public e cheltuit în interesul public. Un Stat în care corupţia şi crima sunt efectiv combătute, iar prioritare sunt drepturile şi libertăţile cetățeanului, refacerea spiritului comunitar și întărirea solidarităţii.
 
Acestea fiind spuse, voi da citire listei nominale a Cabinetului de miniștri, propus votului Dumneavoastră.
 
Iurie Leancă - Prim-ministru
Stephane Christophe Bride - viceprim-ministru, ministru al Economiei
Natalia Gherman - viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe şi Integrării Europene
Victor Osipov - viceprim-ministru pentru Reintegrare
Anatol Arapu - ministru al Finanţelor
Vladimir Grosu - ministru al Justiţiei
Oleg Balan - ministru al Afacerilor Interne
Viorel Cibotaru - ministru al Apărării
Vasile Bîtca - ministru al Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor
Ion Sula - ministru al Agriculturii şi Industriei Alimentare
Vasile Botnari - ministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor
Sergiu Palihovici - ministru al Mediului
Maia Sandu - ministru al Educaţiei
Monica Babuc - ministru al Culturii
Ruxanda Glavan - ministru al Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei
Mircea Buga - ministru al Sănătăţii
Serghei Afanasenco - ministru al Tineretului şi Sportului
Pavel Filip - ministru al Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor
 
Vă mulțumesc!