Trimite e-mail | Printeaza
IT
02.12.2014

În nouă luni ale anului curent, volumul vânzărilor pe piața de telefonie fixă a scăzut cu mai bine de 10%

Datele statistice despre evoluţia pieţei serviciilor de telefonie fixă în nouă luni ale anului curent, publicate astăzi pe site-ul oficial al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) arată că în perioada respectivă pe această piață a devenit mai accentuată scăderea traficului de voce și a veniturilor provenite din vânzarea serviciilor de telefonie fixă pe fundalul creșterii neînsemnate a numărului de abonați. Acest fapt demonstrează că moldovenii vorbesc tot mai puțin la telefonul fix, dând preferință altor mijloace de comunicare.

Potrivit datelor prezentate ANRCETI de către 24 de furnizori activi pe piața de telefonie fixă, în perioada ianuarie – septembrie 2014 numărul de abonați la acest tip de telefonie a înregistrat o creștere neînsemnată de 0,1% și a totalizat 1 mil. 222,1 mii, volumul total de trafic în rețelele fixe a scăzut cu 10,04% și s-a cifrat la 1 mld. 997,3 mil. minute, iar vânzările serviciilor de telefonie fixă s-au diminuat cu 10,5% și au însumat peste 754,8 mil. lei.

Creșterea neînsemnată a numărului total de abonați la serviciile de telefonie fixă se datorează exclusiv celor 23 de furnizori alternativi, care în nouă luni ale anului curent au conectat la rețelele proprii peste 12,2 mii de clienți noi (+1%), având în total la 1 octombrie 2014 118,5 mii de abonați. În același timp, baza de abonaţi a SA „Moldtelecom” s-a diminuat cu mai bine de 11,5 mii (-1%) și a totalizat circa 1 mil.103,6 mii. Raportată la 100 de locuitori ai republicii, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă practic a rămas la nivelul anului trecut – de 34,4%.

Micșorarea volumului total de trafic al vocii în reţelele de telefonie fixă a fost cauzată de diminuarea tuturor tipurilor de trafic. Astfel, traficul iniţiat peste hotarele ţării şi terminat în reţelele fixe din R. Moldova a scăzut cu 28,9% (până la 117,1 mil. minute), traficul către reţelele internaţionale – cu 25% (până la 30,8 mil. minute), traficul către reţelele mobile – cu 13,7% (până la 74,6 mil. minute), traficul de interconectare – cu 7,8% (până la 357,1 mil. minute) și traficul către alte reţele fixe – cu 0,5% (până la 46,4 mil. minute). Acest trend negativ s-a răsfrânt asupra volumului traficului mediu lunar de voce per abonat, care a scăzut, față de perioada respectivă a anului 2013, cu 15,6% şi a totalizat 259 minute (patru ore şi 19 minute).

În urma diminuării volumului de trafic şi a numărului de abonaţi veniturile SA „Moldtelecom” provenite din vânzarea serviciilor de telefonie fixă s-au redus, faţă de nouă luni ale anului trecut, cu 11,9% şi au însumat 708,6 mil. lei. În aceeași perioadă, veniturile agregate ale furnizorilor alternativi de telefonie fixă au crescut cu 18,5% şi au totalizat circa 46,3 mil. lei. În aceste condiţii venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a micşorat cu 11,2% şi a constituit 68,6 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 71 lei (în scădere cu 10,9%), iar furnizorii alternativi – un ARPU de 45,8 lei (în scădere cu 5,9%).

Drept rezultat al evoluţiei indicatorilor menţionaţi mai sus, la 1 octombrie 2014, cota de piaţă a SA „Moldtelecom”, în funcţie de venituri, a alcătuit 93,9% (în scădere cu 1,5%), iar cota cumulativă a furnizorilor alternativi de telefonie fixă a crescut în aceeaşi proporţie şi a însumat 6,1%.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus