Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2014-07-16/cea-mai-mare-intersec-ie-denivelata-din-moldova-construita-in-ultimii-ani-a-fost-deschisa-circula-ie-35808.html
Data: Jul 16, 2014 (12:30)

Cea mai mare intersecție denivelată din Moldova construită în ultimii ani a fost deschisă circulației

Astăzi, 16 iulie 2014, a fost deschisă circulației transportului intersecția denivelată Sărăteni, construită cu susținerea Guvernului SUA, fiind prima construcție de acest fel ridicată în ultimii 20 de ani în Republica Moldova.

La lansarea intersecției denivelate au participat Prim-ministrul Republicii Moldova dl Iurie Leancă, Ambasadorul SUA în RM dl William Moser, ministrul transporturilor și infrastructurii drumurilor Vasile Botnari, reprezentați ai Fondului Provocările Mileniului Moldova și Corporației Provocările Mileniului etc.

Construcția intersecției denivelate de la Sărăteni a fost realizată în cadrul proiectului de reabilitare a drumului Sărăteni Soroca de 93 de km, efectuată în cadrul Programului Compact. Intersecția constă dintr-un pod nou cu o lungime de circa 60 de metri, lățimea de 13,5 metri și înălțimea de 7 metri. Podul cuprinde patru deschideri: două deschideri de 12 m la capete şi două deschideri în mijloc de 18 m, iar pentru susținerea acestei intersecții au fost construiți 136 de piloni. Pentru edificarea acestei intersecții au fost alocate circa 2 milioane USD din fondurile Programului Compact.

Șeful Executivului a adus mulțumiri poporului american pentru această asistență generoasă. „Este cel mai mare proiect de asistență tehnică, bani care au fost aduși în Moldova gratis. Reușim să vedem un drum de calitate europeană pe bani americani, este o simbioză foarte reușită. Sunt convins că este doar un prim proiect, deoarece ar mai fi nevoie de cel puțin 20 de astfel de intersecții denivelate. Sper foarte mult că vom avea și în Chișinău astfel de proiecte, fiindcă asta va permite să descongestionăm traficul. Aduc mulțumiri poporului american, ambasadorului și colegilor de la Ambasadă care au monitorizat activ lucrările de construcție" a menționat Iurie Leancă.

„Am primit o replică foarte interesantă de la o doamnă primar dintr-un sat situat de-a lungul traseului pe care îl reabilităm, care a spus că într-un an am tranzitat de la Uniunea Sovietică la Uniunea Europeană. Guvernul Republicii Moldova într-adevăr întreprinde măsuri concrete care să apropie țara de UE, iar SUA va fi mereu alături de Republica Moldova în diverse proiecte", a precizat William Moser.

Valentina Badrajan, directorul executiv al FPM Moldova, a precizat că intersecția denivelată va contribui la fluidizarea traficului și la sporirea securității circulației rutiere în perimetrul drumurilor naționale R14 și M2. Anterior intersecția Sărăteni era o intersecție ordinară de tip ”T”, cu un flux intens de circulație, unde anterior au fost înregistrate mai multe accidente rutiere. Din cauza tragediilor produse în acest loc, intersecția Sărăteni era considerată,”un punct negru” pe acest traseu.

Intersecția denivelată va contribui la fluidizarea traficului și la sporirea securității circulației rutiere în perimetrul drumurilor naționale R14 și M2. Anterior intersecția Sărăteni era o intersecție ordinară de tip ”T”, cu un flux intens de circulație, unde anterior au fost înregistrate mai multe accidente rutiere. Din cauza tragediilor produse în acest loc, intersecția Sărăteni era considerată,”un punct negru” pe acest traseu.
În afară de podul intersecției denivelate Sărăteni, în cadrul Programului Compact de-a lungul traseului Sărăteni-Soroca de 93 de km, au mai fost construite alte 6 poduri, inclusiv un pod cu cale ferată din apropierea orășelului Ghindești, și au fost reconstruite alte 8 poduri de interes local amplasate pe același traseu. 

Totodată, pentru asigurarea securității traficului rutier pe acest drum, Programul Compact a prevăzut construcția a trei sensuri giratorii, schimbarea aliniamentului curbelor și reducerea pantelor, construcția benzilor adiționale, a trotuarelor în localitățile tranzitate și a drumurilor locale de acces spre diverse instituții sociale din localitățile rurale. Bugetul total al reabilitării porțiunii de 93 km a drumului Sărăteni-Soroca alcătuiește circa 100 milioane dolari SUA, oferiți grație generozității poporului american. 

Notă: Porțiunea de drum Sărăteni-Soroca face parte din traseul național M2, care asigură legătura dintre Republica Moldova şi Ucraina. Lucrările de reabilitare a acestui traseu au demarat în 2012 și vor continua pînă la finele lunii august 2014. Reconstrucția și modernizarea drumului de 93 de km Sărăteni-Soroca este obiectivul proiectului Reabilitarea drumului în cadrul Programului Compact, finanțat de Guvernul SUA prin intermediul Corporației Provocările Mileniului.