Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2014-07-14/navigatzia-fluviala-pe-prut-a-fost-redeschisa-p-na-la-cantemir-35785.html
Data: Jul 14, 2014 (19:53)

Navigaţia fluvială pe Prut a fost redeschisă până la Cantemir

Curățarea albiei râului Prut de la Giurgiulești a ajuns până la Cantemir, iar traseul este redat navigației fluviale. Realizarea a fost posibilă în cadrul programului lansat anul trecut de către ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari. Azi, 14 iulie a.c., la Cantermir a venit prima barjă cu 500 tone de pietriș din România.
 
Cu această ocazie, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a declarat că deschiderea navigației pe râul Prut este un obiectiv, dar şi un angajament pe care şi l-a asumat și care este concretizat treptat.
 
„Anul trecut, după o stagnare de 25 de ani, în premieră a fost relansată navigaţia pe Prut care a ajuns până la Cahul. Volumul planificat de transporturi se va realiza, în perioadele în care timpul o va permite. Nu ne vom opri aici şi vom continua lucrările de curăţare a şenalului navigabil, astfel încât să ajungem la anul la Leova şi mai apoi la Ungheni”, a anunțat Vasile Botnari.
 
Potrivit ministrului, un prim efect benefic al redeschiderii navigației comerciale constă în posibilitatea producătorilor agricoli de a transporta recolta prin Portul Giurgiulești. De asemenea, pe Prut vor putea fi importate materiale de construcții necesare pentru reabilitarea și construcția drumurilor din regiunea de sud a Moldovei, costurile fiind astfel reduse la minim. „Deja avem şi solicitări în acest sens din partea agenţilor economici din regiunea de sud a ţării, iar în cel mai apropiat timp va pleca şi prima barjă cu cereale pentru export”, a spus Vasile Botnari.
 
Potrivit Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, pentru redarea navigabilităţii râului Prut pe sectorul Cahul – Cantemir, cu lungimea de 70 km, s-au investit 600 de mii de lei de către Portul fluvial Ungheni. În acest an, urmează ca până la 50 de mii de tone de materiale de construcţii să fie transportate în Republica Moldova pe cale navală, iar în perspectivă – până la 300 de mii de tone, acest tip de transport fiind considerat unul sigur, eficient din punct de vedere al consumului de energie, mai cruțător față de drumuri, dar şi mediu. Conform calculelor Ministerului, transportarea producției cu transportul naval este de cca 7 ori mai ieftină decât cu transportul auto.