Trimite e-mail | Printeaza
IT
21.05.2014

ANRCETI recomandă furnizorilor să ia măsuri de contracarare a tentativelor de înşelare a utilizatorilor de telefonie mobilă de către escroci

 ANRCETI recomandă furnizorilor să ia măsuri de contracarare a tentativelor de înşelare a utilizatorilor de telefonie mobilă de către escroci

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) a remis furnizorilor de servicii publice de telefonie mobilă o notă, în care le recomandă să ia măsuri de protejare a utilizatorilor împotriva tentativelor de înşelare a acestora de către escroci prin intermediul telefonului mobil. ANRCETI a făcut această recomandare după ce a constatat, în urma examinării informaţiilor prezentate de furnizori, creşterea semnificativă, în lunile aprilie şi mai, a numărului de sesizări din partea utilizatorilor, în care aceştia s-au plâns că după ce au răspuns la solicitarea de a suna la numere internaţionale necunoscute primite prin mesaje SMS de la persoane necunoscute au pierdut bani sau minute din cont.

Potrivit autorilor acestor sesizări, escrocii trimit SMS – uri de la numere necunoscute, dar care par a fi trimise de la persoane apropiate. De exemplu, “Dacă poţi să mă suni, am ceva important de spus”, “Sună-mă, am ceva urgent să-ţi spun”, “Salut, sună-mă urgent”, etc. Cei care au căzut în capcana infractorilor şi au telefonat la aceste numere au fost taxaţi pentru apelurile internaţionale efectuate, irosind banii sau creditul (minutele) din cont. Acest tip de fraudă (prin SMS şi „bip”) este răspândit în mai multe ţări ale lumii. În R. Moldova, unde mai mulţi cetăţeni se află cu traiul sau la muncă peste hotare, utilizatorii care primesc asemenea mesaje sau apeluri cred că ele vin de la prieteni sau rude care sunt departe de casă. Din acest motiv rata de răspunsuri la asemenea mesaje sau apeluri se ridică, conform estimărilor efectuate de un furnizor de telefonie mobilă, la 40%.

Pentru a diminua rata de răspunsuri la mesajele cu caracter fraudulos, ANRCETI recomandă furnizorilor să atenţioneze clienţii săi despre riscurile acestui gen de fraude prin desfăşurarea unei campanii de informare prin mesaje SMS, postarea pe prima pagină a site – urilor sale a unor mesaje de atenţionare a utilizatorilor, deschiderea liniilor telefonice gratuite pentru consultarea acestora, să facă schimb operativ de informaţii privind numerele internaţionale suspecte şi să examineze oportunitatea blocării prompte a accesului la aceste numere.

În scopul monitorizării evoluţiei situaţiei respective ANRCETI a solicitat celor trei furnizori de telefonie mobilă (SA “Orange Moldova”, SA „Moldcell” şi SA “Moldtelecom”) să-i prezinte trimestrial, începând cu trimestrul II al anului curent, informaţii desfăşurate privind statistica sesizărilor parvenite de la utilizatori pe marginea problemei respective, rata de răspunsuri la mesajele SMS cu caracter fraudulos şi măsurile întreprinse de ei în scopul contracarării tentativelor de înşelare a utilizatorilor de către escroci.  

ANRCETI atenţionează utilizatorii de telefonie mobilă care recepţionează mesaje de acest gen să le ignore, iar în cazul în care dânşii au nevoie de clarificări, să sune la linia telefonică „verde” a ANRCETI-  080080080, la care vor primi consultaţiile necesare. Numărul respectiv poate fi apelat fără plată din orişicare localitate a republicii, în zilele de lucru, între orele 8.00 şi 17.00.

Această formulă de comunicare a ANRCETI cu utilizatorii este unul din elementele campaniei de informare „Cunoaşte-ţi drepturile de consumator al serviciilor de comunicaţii electronice”, campanie lansată de către autoritatea de reglementare în februarie curent, informează Serviciul de presă al ANRCETI.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus