Trimite e-mail | Printeaza
IT
17.03.2014

Volumul vânzărilor pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a constituit peste 1 mld. 113,5 mil. lei în anul 2013

Volumul vânzărilor pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a constituit peste 1 mld. 113,5 mil. lei în anul 2013

Datele statistice despre evoluţia pieţei serviciilor de telefonie fixă, publicate astăzi de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) arată că în anul 2013 această piaţă a fost marcată, al cincilea an consecutiv, de diminuarea  volumului de vânzări ale serviciilor respective pe fundalul unei creşteri neînsemnate a numărului de abonaţi. Astfel, volumul total al vânzărilor pe acest segment de piaţă a scăzut, faţă de anul 2012, cu 45,2 mil. lei (-3,9%) şi a constituit peste 1 mld. 113,5 mil. lei, iar baza de abonaţi ai  serviciilor de telefonie fixă a crescut cu 15,7 mii (+1,3%) şi a însumat circa 1 mil. 221,5 mii de persoane.

Datele raportate ANRCETI de către cei 25 de furnizori activi pe piaţa de telefonie fixă arată că trendul de creştere a numărului de abonaţi se datorează exclusiv furnizorilor alternativi de pe această piaţă (24 de furnizori). În decursul anului 2013, aceştia au conectat la reţelele sale peste 23,7 mii de clienţi noi, iar baza de abonaţi a SA „Moldtelecom” s-a micşorat cu mai bine de 8 mii. de abonaţi. La  finele anului 2013, SA ”Moldtelecom” avea 1 mil.115,1 mii de abonaţi (91,3% din numărul total al abonaţilor), iar furnizorii alternativi – peste 106,3 mii (8,7%).

Din totalul de 1 mil. 221,5 mii de abonaţi la serviciile de telefonie fixă 1 mil. 078,6 mii sunt persoane fizice şi peste 142,9 mii – persoane juridice. Rata de penetrare a acestui tip de servicii, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a sporit, faţă de anul 2012, cu 0,3% şi a depăşit pragul de 34,3%.

În acelaşi timp, volumul de trafic realizat de utilizatorii finali prin intermediul reţelelor publice de telefonie fixă a scăzut, faţă de anul 2012, cu circa 8% şi a totalizat peste 3 mld. minute. Astfel, traficul de voce în reţelele fixe proprii a înregistrat o scădere de 14,5%, ajungând la 1,9 mld. Minute. Traficul către alte reţele fixe a crescut cu 0,8% (până la 61,2 mil. minute), iar către reţelele mobile a scăzut cu 4,8% (până la113 mil. minute). Traficul de voce către reţele internaţionale s-a redus cu 15,5% (până la 53,2 mil. minute, iar traficul iniţiat peste hotarele ţării şi terminat în reţelele fixe din R. Moldova a scăzut cu 16,4 % şi a însumat 226,5 mil. minute.

În anul 2013, un utilizator de telefonie fixă a vorbit, în mediu, lunar 301 minute sau peste cinci ore, în scădere cu 49 minute (-14%) faţă de anul 2012.

Potrivit datelor statistice, veniturile SA „Moldtelecom” provenite din vânzarea serviciilor de telefonie fixă s-au micşorat, faţă de anul 2012, cu circa 57 mil. lei (-5,1%) şi au alcătuit 1 mld. 60,3 mil. lei, iar cele ale furnizorilor alternativi au crescut cu 11,7 mil. lei (+28%) şi au depăşit 53,2 mil. lei. Venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a micşorat cu 4,7lei (-5,7%) şi a însumat 76,4 lei. SA „Moldtelecom” a  înregistrat un ARPU de 78,8 lei (în scădere cu 4,8%), iar furnizorii alternativi – de 47,6 lei (în scădere cu 10%).

Diminuarea veniturilor din vânzarea serviciilor de telefonie fixă a generat o modificare neesenţială a cotei de piaţă deţinută de cel mai mare jucător pe această piaţă - SA „Moldtelecom”. Timp de un an, cota de piaţă a acestui furnizor, în funcţie de cifra de afaceri, s-a diminuat cu 1,2 puncte procentuale şi a însumat 95,2%, iar cota cumulativă a celor 24 de furnizori alternativi (Arax-Impex, Orange Moldova, Starnet, Sun Communications ş.a.) a crescut în aceeaşi proporţie şi a alcătuit 4,8%, anunță Serviciul de presă al ANRCETI.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus