Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2014-02-14/iurie-leanca-la-deschiderea-centrului-de-apel-al-cnam-vrem-ca-sistemul-de-sanatate-sa-corespunda-nec-33526.html
Data: Feb 14, 2014 (18:09)

Iurie Leancă la deschiderea Centrului de Apel al CNAM: Vrem ca sistemul de sănătate să corespundă necesităţilor populaţiei

Prim-ministrul Iurie Leancă a participat la deschiderea Centrului de apel pentru consilierea populaţiei şi furnizarea de informaţii în domeniul asigurării obligatorii de asistenţă medicală al Companiei Naţionale de Asigurări în Medicină (CNAM).
 
„Sistemul de sănătate, inclusiv tot ce ține de asigurările în medicină, este într-un proces de reformare, de schimbări, și este foarte important ca cetățenii să știe de ce se întâmplă aceste lucruri, care sunt obiectivele și care sunt beneficiile. Cetățenii noștri au multe întrebări privind sistemul de asigurări în medicină și acest centru este tocmai o linie de comunicare extrem de eficientă”, a spus șeful Guvernului. 
 
La rândul său, ministrul Sănătății, Andrei Usatîi, a declarat că „centrul va oferi și servicii de consiliere, dar și informații rapide privind plățile neformale - o problemă dureroasă pentru societatea noastră, întrucât oamenii vor putea reclama și astfel de cazuri”.
 
La eveniment au fost prezenți și reprezentantanți ai instituțiilor din Estonia, care sunt parteneri în acest proiect. „Deschiderea Centrului de apel reprezintă o apropiere a serviciilor de asistență medicală de cetățeni”, a menționat președintele Consiliului administrativ al Fondului de asigurări în Sănătate din Estonia, Tanel Ross.
 
În context, șeful Biroului Organizației Mondiale a Sănătății la Chișinău, Jarno Habich, a adăugat: „ Republica Moldova este o țară care oferă experiență, ceea ce înseamnă că Moldova a evaluat foarte mult și îi poate învăța și pe alții”.
 
Centrul a fost creat în baza Liniei verde a CNAM. Numărul de telefon 0800 9999 poate fi accesat gratuit de toți locuitorii din țară, în orice reţea de telefonie fixă sau mobilă. Aceștia vor putea afla, din prima sursă, ce trebuie să facă în cazul în care se îmbolnăvesc, la ce nivel de asistenţă medicală să se adreseze, care le sunt drepturile, în ce farmacie şi cu ce procent de compensare pot fi găsite medicamentele de care au nevoie, la care medic de familie sunt înregistraţi, vor putea înainta sugestii şi reclamaţii etc.
 
Serviciul este disponibil de luni până vineri, între orele 08:00 și 17:00. Iniţial vor activa cinci operatori şi un supervizor. Se preconizează preluarea a câte 90 de apeluri telefonice pe zi de către fiecare operator - circa 10 mii de apeluri pe lună. Ulterior, numărul operatorilor va putea fi extins.
 
Centrul de apel al CNAM a fost deschis în cadrul Proiectului „Îmbunătăţirea accesului la consultaţii telefonice în domeniul sănătăţii în Republica Moldova. Etapa a II-a”, al Ministerului de Externe din Estonia, Casei Naţionale de Asigurări din Tallinn (Eesti Haigekassa) şi al Centrului de Consiliere din Estonia, potrivit unui comunicat difuzat de guvern.