Trimite e-mail | Printeaza
Economie
15.01.2014

În anul curent, Fondul de promovare a exporturilor se va axa pe acțiuni mai focusate, țintind diversificarea piețelor de export

În anul curent, Fondul de promovare a exporturilor se va axa pe acțiuni mai focusate, țintind diversificarea piețelor de export

Pregătirea agenților economici pentru a profita pe deplin de oportunitățile Acordului de comerț liber cu UE, diversificarea piețelor de desfacere a produselor și serviciilor moldovenești, utilizarea optimă a capacităților logistice, inclusiv a Portului de la Giurgiulești, se numără printre prioritățile de promovare a exporturilor în anul 2014.

În cadrul ședinței Consiliului de administrare a Fondului de promovare a exporturilor, pe care a prezidat-o, Viceprim-ministrul, ministrul Economiei, Valeriu Lazăr, a subliniat că în viitorul apropiat va fi aprobat noul regulament al Organizației pentru atragerea investițiilor și promovarea exporturilor, MIEPO, instituția urmând să-și fortifice capacitățile instituționale, inclusiv pentru a consolida sistemul de coordonare la nivel național a activităților de  atragere a investițiilor și promovare a exporturilor.

Valeriu Lazăr a solicitat instituțiilor membre în Consiliul de administrare al Fondului de promovare a exporturilor să contribuie la evaluarea Strategiei de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor, aprobată în anul 2006 și să se pronunțe asupra necesității revizuirii documentului. Totodată, viceprim-ministrul a subliniat necesitatea elaborării mai multor regulamente care au scopul de a spori atractivitatea investițională a Republicii Moldova, printre acestea numărându-se regulamentul privind acordarea vacanței fiscale de 180 de zile la plata TVA pentru materia primă importată și utilizată în producția ce va fi exportată integral și regulamentul privind scutirea de plata TVA a aporturilor materiale incluse în capitalul social.

În cadrul ședinței, a fost examinat proiectul Programului de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor în anul curent și aprobat capitolul privind acțiunile generale. Acesta include elaborarea strategiei de promovare a brandului național „Moldova”, elaborarea unui Ghid de comunicare specializat pentru diplomații moldoveni, organizarea a patru ședințe Economic Diplomatic Club, și acțiunilor de întărire a relațiilor cu reprezentanții diasporei din business. Acțiunile sectoriale, prevăzute în programul de promovare a exporturilor urmează a fi aprobate după o coordonare suplimentară cu părțile interesate, cu accent pe diversificarea exporturilor, suportul dedicat atragerii investițiilor străine directe etc.

Potrivit directorului MIEPO, Dona Școla, pentru anul 2014 au fost colectate 73 de proiecte pentru suma de 19,5 milioane lei, sumă ce depășește de peste trei ori mărimea Fondului de promovare a exporturilor. Proiectele vor fi selectate pentru finanțare în baza unor criterii clare printre care impactul și potențialul de promovare a sectorului, numărul de potențiali beneficiari, capacitatea de cofinanțare și de implementare a proiectului de către instituția inițiatoare. 

Potrivit Ministerului Economiei, din Fondul de promovare a exporturilor sunt finanțate acțiuni ce se înscriu în patru instrumente de bază. Astfel, în anul 2013, au fost organizate cu sprijinul financiar al Fondului de promovare a exporturilor 32 de acțiuni - 9 expoziții, 9 studii și seminare, 13 forumuri și conferințe și publicate materiale promoționale privind oportunitățile investiționale.  În aspect sectorial, 32% din mijloacele Fondului au fost acordate pentru promovarea agriculturii, 8% pentru turism, 6% pentru IT, 3% pentru confecții și accesorii, 24% pentru acțiuni multisectoriale și 27% pentru acțiuni de atragere a investițiilor. Coeficientul de multiplicare al mijloacelor Fondului a fost de 2,75.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus