Trimite e-mail | Printeaza
Economie
12.08.2013

Veaceslav Negruţa: Pînă la sfîrşitul anului vom avea o creşterea economică în jur de 5%

Veaceslav Negruţa: Pînă la sfîrşitul anului vom avea o creşterea economică în jur de 5%

Într-un interviu acordat portalului TRIBUNA, Veaceslav Negruţa, ministrul Finanţelor, a vorbit despre relaţia Moldovei cu FMI, despre condiţiile în care se elaborează bugetul de stat pentru anul viitor, despre cadrul legal privind finanţele publice, dar şi despre un posibil impact al politicului asupra economicului în 2014.  

T: Deşi cu o oarecare întîrziere, Moldova a finalizat implementarea Programului cu FMI pentru perioada 2009 – 2013. Ce puteţi spune despre acest Program acum, cînd totul deja a rămas în urmă?


V.N.: Este important de spus că, poate nu aşa cum ne-am dorit, dar, totuşi, am finalizat implementarea acestui Program destul de important şi ambiţios pe care Moldova l-a avut cu Fondul Monetar Internaţional din 2009 pînă în 2013. A fost un Program care de fapt ne-a permis să redeschidem Moldova partenerilor, vecinilor noştri, începînd cu septembrie – octombrie 2009. La fel, acest Program a servit drept temelie necesară pentru pachetul financiar aprobat în 2010, la Bruxelles, în sumă de 2,6 miliarde de dolari, pentru 4 ani, care ne-a asigurat atît creşterea economică, construcţia infrastructurii necesare pentru creşterea ulterioară, cît şi suportul politic pentru reformele iniţiate în 2009.

Trebuie de spus că Programul cu FMI a fost unul din puţinele pe care Moldova le-a avut cu început şi finalitate. Spun finalitate nu doar respectînd termenii, dar şi parametrii cuantificabili, realizaţi aşa cum am convenit la început, ajustările necesare efectuate pe parcurs.

În această perioadă, am reuşit să consolidăm finanţele publice şi să asigurăm stabilitatea financiară necesară în domeniul respectiv. Astfel, am creat premisele necesare şi baza pentru o ulterioară relansare economică a Republicii Moldova.

La această etapă sînt multe aspecte care urmează a fi realizate în ceea ce ţine de restructurarea economiei naţionale, care va asigura creşterea durabilă pentru mulţi ani înainte. Aici trebuie să reiterez opinia mea fermă ca Moldova are nevoie de un nou Program cu FMI nu doar avînd în vedere componenta financiară pentru următorii trei ani, cît pentru credibilitatea continuităţii politicilor de care au nevoie toţi partenerii noştri de dezvoltare, multilaterali, bilaterali, inclusiv partenerii noştri din UE. Toţi aceştia îşi doresc să vadă continuitate în reformele iniţiate.

Sînt sigur ca Republica Moldova va beneficia de un nou Program care va fi propus, negociat si aprobat către sfîrşitul anului 2013.

T: În fiecare an, tema bugetului de stat devine una de maximă actualitate odată cu apropierea toamnei. Va reuşi Ministerul Finanţelor să prezinte în termen Guvernului proiectul Bugetului de stat pentru anul viitor?

V.N.: Este o perioada cînd Ministerul Finanţelor e plenar implicat, alături de administraţia publică centrală şi autorităţile locale, în elaborarea bugetului pentru 2014. Calendarul bugetar este respectat, chiar dacă au fost unele întîrzieri din considerentul vieţii politice active, care a fost în ultimul timp în RM. Oricum, revenim la acel calendar care ni l-am propus.

Avem toate indicaţiile metodologice transmise către executorii de buget, în baza principiilor bugetar-fiscale, avem primele comunicări pe cifre cu autorităţile implicate în elaborarea Bugetului, iar timp de o săptămînă-două, vom avea prima schiţă a proiectului de buget pentru 2014. Aşa cum prevede calendarul nostru bugetar, către data de 1 septembrie, Ministerul Finanţelor va prezenta Guvernului proiectul de lege privind bugetul de stat pentru 2014.

În paralel, va fi prezentat şi pachetul de modificări la legislaţia bugetar-fiscală, care va fi propus spre dezbateri publice şi luat în considerare de către Parlamentul RM.

T: Dacă tot aţi pomenit de autorităţile publice, nu pot să nu Vă întreb: Care, totuşi, e miza Legii cu privire la finanţele publice, despre care se vorbeşte atît de mult?

V.N.: Sîntem la etapa cînd avem finalizată elaborarea şi adoptarea de către Parlament a unor legi, care vor constitui construcţia legală şi normativă necesară pentru finanţele publice pentru următori 10-15 ani. Este vorba despre noua Lege cu privire la finanţele publice şi responsabilitatea bugetar-fiscală, adoptată de către Parlament în lectura a doua în luna iulie. La fel, e vorba de noua Lege cu privire la finanţele publice locale, care pune la bază un nou concept de relaţii între bugetul de stat şi bugetele locale. E o mică revoluţie care vine să fortifice procesul de descentralizare iniţiat în Republica Moldova. Pe viitor, această reformă care vizează finanţele publice locale va crea baza unui stat realmente democratic în ceea ce ţine de autorităţile publice centrale, cele locale şi delimitarea funcţiilor între acestea.

Este important de remarcat că Guvernul a aprobat în luna iunie Strategia pentru managementul finanţelor publice, care acoperă o perioadă de pînă în anul 2020. Aceasta ar fi foaia de parcurs pentru asigurarea transparenţei finanţelor publice, a accesibilităţii informaţiei ce ţine de banii publici, a înţelegerii cum sînt colectaţi, cum sînt cheltuiţi şi raportaţi ulterior banii, în cadrul unui management al finanţelor publice.

T: Cum vedeţi anul financiar şi electoral 2014?

V.N.: În primul rînd, aş vrea să mă refer la anul 2013 şi să menţionez că atît creşterea economică şi parametrii pe care a fost construit bugetul pentru 2013 în mare parte se adeveresc. Chiar dacă au existat mai mulţi pesimişti, totuşi realitatea demonstrează că prognozele noastre se confirmă. Aceasta ne dă certitudinea că pînă la sfîrşitul anului vom avea o creşterea economică în jur de 5%.

În ceea ce ţine de 2014, evident ne dorim ca ciclul politic şi, eventual, alegerile parlamentare să nu afecteze în sensul negativ reformele şi creşterea economică pe care o constatăm la moment. Ciclul politic este unul important, este un exerciţiu pentru întreaga societate, iar procesele economice şi sociale trebuie să aibă parcursul lor firesc şi nici într-un caz pornind de la speculaţii şi acţiuni populiste. Mă refer la eventuale acţiuni ce ar viza politicile sociale şi economice ale celor care sînt în competiţie politică. Sper ca ciclul politic să nu afecteze negativ tendinţele economice.


Sursa: tribuna.md

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus