Trimite e-mail | Printeaza
Economie
26.06.2013

Beneficii de 1,3 miliarde de lei în șapte ani ar putea aduce implementarea Strategiei pentru protecția consumatorilor pentru anii 2013-2020

Beneficii de 1,3 miliarde de lei în șapte ani ar putea aduce implementarea Strategiei pentru protecția consumatorilor pentru anii 2013-2020

Elaborată de Ministerul Economiei, Strategia pentru Protecția consumatorilor pentru anii 2013-2020, va fi pusă în discuție la ședința de astăzi a Guvernului. Documentul strategic urmărește reducerea produselor periculoase plasate pe piaţă și a tranzacţiilor cu risc de prejudiciu, armonizarea obiectivelor în domeniul protecţiei consumatorilor cu cele aplicate în Uniunea Europeană, precum și soluționarea problemelor identificate în acest domeniu.

Elementul nou al Strategiei puse în discuție este abordarea rolului consumatorului ca factor important în dezvoltarea economică a țării, prin mărirea capacităţii decizionale a acestuia. Potrivit documentului,  „puterea consumatorului poate fi valorificată numai prin stabilirea şi menţinerea unui cadru normativ şi instituţional care va face ca antreprenorul şi consumatorul să fie conştienţi de drepturile şi obligaţiile sale. Cadrul normativ şi instituţional va asigura protecţia consumatorului de practici comerciale incorecte şi abuzive, şi îi va garanta consumatorului posibilitatea de a lua decizii fiind bine informat”.

Prevederile de bază ale proiectului au scopul de a scădea riscul apariţiei produselor periculoase pe piaţă și a tranzacţiilor cu risc de prejudiciu cu cel puţin 10%, ceea ce ar putea reprezenta beneficii de cel puţin 1,3 miliarde lei pe întreaga perioada a strategiei. Iar măsurile de implementare a acestora incluse în Strategie, prevăd implementarea bunelor practici de supraveghere a pieţei, inclusiv cooperarea cât mai eficientă cu autorităţile vamale, facilitarea procesului de recepţionare şi examinare a petiţiilor de către autorităţi abilitate în domeniu, eficientizarea raporturilor contractuale, comunicarea între autorităţile publice şi consumatori utilizând tehnologiile informaţionale, consolidarea capacităţilor instituţionale privind revendicarea drepturilor şi de recuperare a prejudiciilor în sistemul judiciar şi extrajudiciar.

De asemenea, Strategia mai prevede realizarea Programelor de educare şi informare a consumatorilor despre drepturile sale precum şi a mediului de afaceri privind  cerinţele aplicabile, regulile de comerţ şi de plasare pe piaţă a produselor şi serviciilor. În acest sens, în document se menționează că în plan economic şi social, consumatorul ”trebuie privit ca un instrument indispensabil pentru crearea şi menţinerea concurenţei pe piaţă, dezvoltarea diversităţii şi eficienţei activităţii antreprenoriale, minimizarea preţurilor şi maximizarea produselor şi calităţii acestora, precum şi scăderea riscurilor pentru viaţă şi sănătate, cauzate de produse şi servicii neconforme. Ceea ce în definitiv duce la dezvoltarea economică şi socială a statului în întregime.”

Pentru realizarea obiectivelor a fost elaborat Planul de acţiuni privind implementarea Strategiei în domeniul protecţiei consumatorilor pentru anii 2013-2020. Planul este structurat astfel ca acţiunile să fie divizate pentru fiecare obiectiv, iar rezultatul scontat să fie măsurabil.

Strategia pentru protecția consumatorilor pentru anii 2013-2020

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus