Trimite e-mail | Printeaza
IT
12.03.2013

Rata de penetrare a serviciilor de comunicaţii mobile s-a apropiat de pragul de 120%

Rata de penetrare a serviciilor de comunicaţii mobile s-a apropiat de pragul de 120%

În cursul anului 2012, numărul total al utilizatorilor de comunicaţii mobile a crescut, faţă de 2012, cu 14,7%, iar rata de penetrare a acestor servicii, raportată la 100 de locuitori ai republicii, s-a majorat cu 15,4 puncte procentuale (p. p.) şi ajuns la nivelul de 119,7%, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) despre evoluţia acestei pieţe în anul trecut.

Rata de penetrare a serviciilor de circa 120% arată că la o sută de locuitori ai R. Moldova revin, în mediu, aproape 120 de cartele SIM procurate de la furnizorii de comunicaţii mobile, ceea ce înseamnă că o parte din clienţi deţin câte două sau mai multe cartele SIM pentru utilizarea serviciilor mobile. Conform datelor prezentate ANRCETI de către cei trei furnizori de comunicaţii mobile (SA “Orange Moldova”, SA „Moldcell” şi SA “Moldtelecom”), numărul total al utilizatorilor acestor servicii a crescut, comparativ cu anul 2011, cu mai bine de 547 mii şi a însumat peste 4,26 mil., dintre care circa 3,6 mil. (87,8%) – sunt utilizatori activi de comunicaţii mobile, iar restul – pasivi (utilizatori care în ultimele trei luni înainte de raportarea datelor statistice nu au achitat şi/sau nu au consumat cel puţin un serviciu de comunicaţii mobile).

Majoritatea absolută a utilizatorilor - peste 3,353 mil. - sunt persoane fizice, iar 230,8 mii - persoane juridice. Cel mai mare număr de utilizatori noi conectaţi în 2012 la reţeaua proprie - peste 242,4 mii – a fost înregistrat de SA „Moldcell”. Baza de clienţi a acestui furnizor a sporit, faţă de 2011, cu 17,8%, ajungând la 1 ianuarie curent la 1 mil. 602,5 mii. Baza de clienţi a SA “Moldtelecom”, care oferă servicii de comunicaţii mobile sub marca comercială “Unite”, a crescut cu 40,2% (90,7 mii utilizatori) şi a însumat circa 316 mii. Cel mai mare furnizor de comunicaţii mobile – SA “Orange Moldova” – a asigurat o creştere a numărului de utilizatori de 10% (214 mii), având la 1 ianuarie curent o bază de clienţi de 2 mil. 343,5 mii.

Volumul total al traficului de voce în reţelele de comunicaţii mobile a sporit, faţă de anul 2011, cu circa 7 % şi a depăşit cifra de 5,4 mld. minute. În schimb, traficul mediu lunar de voce per utilizator (MoU) a scăzut cu 8,6 % şi a alcătuit 121 minute (peste două ore). Evoluţia dată a fost cauzată de diminuarea acestui indicator în reţelele SA „Moldcell” şi SA “Moldtelecom” cu 36 % şi, respectiv, cu 6,3% şi de creşterea nesemnificativă a acestuia  - de circa 0,4% - în reţeaua SA “Orange Moldova”.

Urmare a creşterii numărului de utilizatori şi a traficului în reţelele mobile volumul total al vânzărilor înregistrate de cei trei furnizori a sporit, faţă de anul 2011, cu circa 3,4% şi a depăşit cifra de 3 mld. 732,9 mil. lei. Toţi cei trei furnizori au obţinut o creştere a veniturilor provenite din vânzarea serviciilor de comunicaţii mobile. SA “Moldtelecom” a majorat volumul vânzărilor cu circa 42,8%, SA „Moldcell” – cu 3,4% şi SA “Orange Moldova” - cu 1,4%. Totodată, în 2012 venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) de comunicaţii mobile s-a redus, faţă de 2011, cu 8,5 p. p. şi a însumat circa 79,2 lei. SA “Orange Moldova” a înregistrat un ARPU de 99,7 lei, SA „Moldcell” – de 53,5 lei şi SA “Moldtelecom”– de 59,8 lei. Diminuarea acestui indicator a fost cauzată de reducerea tarifelor la serviciile oferite utilizatorilor finali şi a tarifelor la serviciile angro pentru terminarea apelurilor în reţelele mobile deţinute de cei trei furnizori. Reducerea etapizată a tarifelor angro este una din obligaţiile speciale preventive impuse de ANRCETI furnizorilor nominalizaţi.

În perioada de raport, cotele de piaţă ale celor trei furnizori de comunicaţii mobile, în funcţie de cifra de afaceri, nu s-au schimbat în mod semnificativ. Cota de piaţă a SA “Orange Moldova” s-a redus, faţă de 2011, cu 1,4 p. p. şi a constituit 69,48%, cota SA “Moldtelecom” a crescut cu circa 1,4 p. p. şi a alcătuit 4,95%, iar cota SA „Moldcell” practic a rămas la acelaşi nivel – de 25,57%, anunță Serviciul de presă al ANRCETI.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus