Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2012-10-19/in-legatura-cu-unele-interpretari-eronate-shi-tendentzioase-cu-privire-la-prevederile-proiectului-ac-26934.html
Data: Oct 19, 2012 (14:12)

În legătură cu unele interpretări eronate şi tendenţioase cu privire la prevederile proiectului Acordului RM-UE privind stabilirea unui cadru de participare a Republicii Moldova la operaţiunile UE de gestionare a crizelor, apărute în presa electronică

Negocierile pe marginea proiectului Acordului au fost finalizate şi acesta urmează a fi semnat până la sfârşitul anului curent. Acordul va crea cadrul necesar pentru consolidarea cooperării şi participării RM în cadrul Politicii Europene de Securitate şi Apărare (PESA) a UE şi va prevedea condiţiile pentru o eventuală participare a RM la operaţiunile UE în domeniul gestionării crizelor.

Consolidarea participării RM în cadrul PESA va ajuta la realizarea obiectivului de integrare europeană al Republicii Moldova şi nemijlocit a priorităţii Programului de Activitate al Guvernului pentru anii 2011-2014 privind transformarea ţării noastre într-un contribuitor la securitatea regională şi internaţională.

Precizăm că, decizia Republicii Moldova privind participarea la operaţiunile UE de gestionare a crizelor poate fi luată doar în strictă conformitate cu prevederile legii nr. 1156/XIV din 26 iunie 2000 privind participarea la operaţiunile internaţionale de menţinere a păcii. În acest context, hotărârea de participare a ţării noastre la operaţiunile UE urmează a fi adoptată de Parlament, la propunerea Preşedintelui Republicii Moldova.

De menţionat că, statutul de neutralitate prevăzut de Constituţia Republicii Moldova nu exclude posibilitatea participării Republicii Moldova la operaţiuni civile şi militare de gestionare a crizelor (nemijlocit cele orientate spre menţinerea păcii). În acest sens, menţionăm cu titlu de exemplu că în perioada anilor 2003 – 2008 Republica Moldova a participat cu 6 contingente de militari (genişti) la operaţiunea umanitară şi reconstrucţie post-conflict din Irak.

Astfel, orice stat neutru este liber să participe într-un mod propriu la operaţiuni de gestionare a crizelor realizate în conformitate cu prevederile Cartei ONU, sub egida ONU sau UE. Spre exemplu ţări neutre precum Austria, Irlanda, Finlanda, Malta şi Suedia participă activ, alături de alte state membre ale UE, la formarea şi implementarea PESA. Elveţia care deşi are statut de ţară neutră şi nu este membră a UE, de asemenea participă cu contribuţii la operaţiunile UE de gestionare a crizelor. Nu în ultimul rând aducem un alt exemplu şi anume Serbia, care în 2007 şi-a declarat neutralitatea, iar în iunie 2011 a semnat cu Uniunea Europeană un Acord privind participarea la operaţiunile UE de gestionare a crizelor, similar cu cel negociat de Republica Moldova.

Participarea Republicii Moldova la operaţiunile PESA ale UE va avea la bază principiul de voluntariat. Acordul nu aduce atingeri autonomiei decizionale a Republicii Moldova şi, respectiv, este la discreţia autorităţilor RM să decidă asupra nivelului şi modalităţii de participare în condiţiile legii şi a intereselor naţionale, relatează Serviciul de presă MAEIE.