Trimite e-mail | Printeaza
Economie
02.10.2012

ANRE: În ultimii trei ani, preţul carburanţilor, fără componenta fiscală, a crescut în Moldova de aproape două ori mai puţin decât în Europa

ANRE: În ultimii trei ani, preţul carburanţilor, fără componenta fiscală, a crescut în Moldova de aproape două ori mai puţin decât în Europa

Începând din anul 2009 şi până în prezent, în Republica Moldova, preţurile de comercializare cu amănuntul a benzinei, fără taxele de stat, au crescut de 1,8 ori (media pe Uniunea Europeană fiind de 2,5 ori), iar în România, care este principalul furnizor de benzină şi motorină pentru ţara noastră – de 2,7 ori. Concomitent, majorările de preţuri la motorină au fost în Moldova de 1,5 ori, iar media în Uniunea Europeană, precum şi în România – de 1,9 ori, arată datele Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE).

Totuşi, preţurile de comercializare cu amănuntul la panou, fără componenta fiscală, atât la benzină, cât şi la motorină în Moldova au fost, de regulă, puţin mai mari în raport cu cele medii din Uniunea Europeană, situaţie, de altfel, explicabilă pentru ţara noastră, care nu dispune de resurse de petrol, rafinării, este în totalitate dependentă de import şi necesită costuri adiţionale.

De exemplu, în acest an, în diferite perioade, faţă de media europeană, variaţiile preţurilor la benzină au constituit 97,7-114%, faţă de cele din România - 100,8-115,9% sau cele din Ungaria (stat ce are mai multe similitudini cu ţara noastră din punct de vedere a pieţei produselor petroliere) - între 92,7 şi 107,0%. Preţurile la motorină diferă de cele medii din Uniunea Europeană de la 96,6 la 111,7%, din România – 96,7-108,5%, fiind practic similare sau mai mici în raport cu cele din Ungaria.

În prezent, majoritatea companiilor petroliere se încadrează într-o rată de profitabilitate de 1-3%, comparativ cu cele 10%, prevăzute de Metodologia de calcul a preţurilor la produsele petroliere. Adaosul comercial nu depăşeşte 13-14% şi include toate costurile de transport, stocare şi profit. De menţionat că, în ultimii trei ani, marja companiilor petroliere s-a redus semnificativ. În 2009, adaosul comercial la benzină reprezenta 26%, iar la motorină – 28%. 

În preţurile de comercializare cu amănuntul - ponderea principală aparţine preţului de import, care constituie circa 56,4% - la benzină, iar la motorină – 62,6%. A doua componentă majoră revine accizelor, TVA şi altor plăţi, care constituie circa 29,9% la benzină şi circa 23,1% - la motorină. În ultimii trei ani, accizele au crescut de la 1800 lei tona/benzină şi 750 lei tona/motorină, până la 2885 lei tona/benzină şi 1200 lei tona/motorină. Respectiv, ponderea accizelor şi TVA în preţul final al benzinei constituia în 2009 – 25%, iar al motorinei – 18%.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus