Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2012-05-04/a-doua-runda-de-negocieri-privind-dcfta-va-avea-loc-in-perioadsa-1115-iunie-2012-la-bruxelles-24933.html
Data: May 4, 2012 (18:14)

A doua runda de negocieri privind DCFTA va avea loc în perioadsa 11-15 iunie 2012, la Bruxelles

În procesul de pregătire faţă de Acordul privind crearea Zonei de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător RM-UE (ZLSAC/DCFTA) şi drept urmarea a primei runde de negocieri al acestuia în Parlamentul Republicii Moldova, au fost promovate şase proiecte de Legi fundamentale, dintre care trei au întrat deja în vigoare. Informaţia în cauză a fost expusă în cel de al cincilea Raport de progres privind realizarea recomandărilor UE în vederea negocierii ZLSAC, pentru perioada februarie-aprilie 2012, efectuat trimestrial de către Ministerul Economiei în calitate de coordonator al procesului de negociere cu UE. Raportul a fost prezentat Comisiei Europene.

Astfel, au întrat în vigoare trei Legi ce reglementează domeniul acreditării, metrologiei şi standardizării. Domeniul infrastructurii calităţii a fost remarcat în raport şi prin lansarea studiului privind situaţia existentă în domeniul supravegherii pieţei şi necesitatea ajustării cadrului normativ existent cu prevederile Regulamentului CE 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de supraveghere a pieţei în ceea ce priveşte comercializarea produselor.
Studiul a fost realizat de Ministerul Economiei în colaborare cu Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD). Conform studiului în contextul ajustării supravegherii pieţei în Republica Moldova la cerinţele UE, sunt necesare a fi implementate mecanisme ce vor asigura supravegherea pieţei asupra produselor nealimentare, asigurarea colaborării obligatorii între autorităţile de supravegherea a pieţei, fortificarea rolului organelor vamale în neadmiterea produselor neconforme la intrare în ţară, etc.

In perioada vizată în raport a fost adoptat în lectură a doua proiectul de lege ce reglementează domeniul bancar, non-bancar şi a plăţilor electronice şi prevede modificarea şi completarea a 53 de acte legislative, inclusiv a Legii cu privire la Banca Naţională a Moldovei nr 548-XIII din 21 iulie 1995.

Parlamentul a aprobat în prima lectură proiectul de Lege, disputat aprins în mediul de afaceri, privind plata pentru poluarea mediului. Proiectul prevede revizuirea nomenclatorului de produse supuse plăţii pentru poluarea mediului şi majorarea acestora la importul ambalajelor din plastic, tetra-pack şi alte materiale analogice, inclusiv şi a celor care conţin produse la nivelul taxelor achitate în ţările UE şi instituirea unui nou mecanism de achitare a plăţilor ecologice
În domeniul concurenţei a fost examinată în prima lectură de către Parlamentul Republicii Moldova două proiecte de Lege - privind concurenţa şi ajutorul de stat. Totodată, a fost aprobat Planul de dezvoltare strategică al Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Concurenţei până în anul 2014.

Cel de al cincilea Raport de progres privind realizarea recomandărilor UE în vederea negocierii ZLSAC poate fi găsit pe pagina-web al Ministerului Economiei www.mec.gov.md.

Potrivit Ministerului Economiei, că în perioada 20-22 martie 2012, la Chişinău a avut loc prima rundă de negocieri privind DCFTA. A doua runda va avea loc în perioadsa 11-15 iunie 2012, la Bruxelles. Acordul de Comerţ Liber, numit Zona de Liber Schimb Aprofundat şi Cuprinzător între Republica Moldova şi Uniunea Europeană (ZLSAC, Deep and Comprehensive Free Trade Area (DCFTA)), asigură integrarea economică a Republicii Moldova în spaţiul comunitar şi presupune liberalizarea graduală a comerţului cu bunuri şi servicii, reducerea taxelor vamale, barierelor tehnice şi netarifare, abolirea restricţiilor cantitative şi armonizarea legislaţiei RM la cea a UE. Spre deosebire de regimul comercial actual RM-UE (ATP), care este un regim unilateral acordat de UE pe un termen limitat – ZLSAC va fi un acord multilateral, încheiat pe o perioadă nelimitată, oferind beneficii la export mult mai mari decât ATP şi o previzibilitate pe termen lung pentru afaceri.