Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2012-03-28/in-2011-volumul-v-nzarilor-serviciilor-de-telefonie-fixa-a-scazut-cu-1406-shi-a-insumat-1-mld-6473-m-24528.html
Data: Mar 28, 2012 (11:49)

În 2011, volumul vânzărilor serviciilor de telefonie fixă a scăzut cu 14,06% şi a însumat 1 mld. 647,3 mil. lei

În 2011, piaţa serviciilor de telefonie fixă a continuat să fie marcată de o creştere uşoară a numărului de abonaţi pe fundalul scăderii veniturilor provenite din vânzările serviciilor destinate publicului, trend care caracterizează această piaţă în ultimii patru ani. În anul de referinţă,  numărul abonaţilor a crescut, faţă de 2010, cu circa 19 mii (+1,38%) şi a ajuns la 1 mil. 179,3 mii, iar volumul vânzărilor serviciilor de telefonie fixă a scăzut cu 14,06% şi a însumat 1 mld. 647,3 mil. lei, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) despre evoluţia acestei pieţe în anul trecut.

Potrivit datelor raportate ANRCETI de către furnizorii de servicii de telefonie fixă, din cei 19 mii de abonaţi noi înregistraţi în 2011, 3,5 mii au fost conectaţi la reţeaua SA „Moldtelecom”, iar aproape 15,5 mii – la reţelele furnizorilor alternativi de telefonie fixă. Astfel, în perioada de raport numărul abonaţilor furnizorilor alternativi a crescut cu 41,6% şi a ajuns la 52,7 mii,  iar baza de clienţi a SA „Moldtelecom” - cu 0,31% şi a alcătuit 1 mil. 127,2 mii. Urmare a creşterii numărului de abonaţi, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a sporit, faţă de situaţia din 2010, cu 0,56% şi a constituit 33,14%.

În acelaşi timp, volumul traficului de voce realizat de către utilizatorii finali prin reţelele de telefonie fixă a scăzut, faţă de 2010, cu 10,3%, ajungând la 3 mld. 321 mil. minute. Traficul către reţelele fixe s-a micşorat  cu 11,07% (până la 2 mld. 613 mil. minute), iar cel către reţelele mobile  - cu 5,5% (până la 120 mil. minute). Totodată, traficul către reţelele internaţionale s-a redus cu 10,0% (până la 73 mil. minute), iar traficul de interconectare – cu 7,52% (până la 515 mil. minute).

Diminuarea traficului, precum şi a tarifelor la serviciile cu ridicata pentru terminarea apelurilor în reţelele fixe au condus la micşorarea veniturilor provenite din vânzările realizate de furnizorii de telefonie fixă. Volumul vânzărilor înregistrat de SA „Moldtelecom” a scăzut, faţă de 2010, cu circa 14,5% şi a însumat 1 mld. 619,4 mil. lei. În acelaşi timp, vânzările furnizorilor alternativi au crescut cu circa 17,27%  şi au ajuns la 27,8 mil. lei. Venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a micşorat cu 15,5% şi a constituit 117,25 lei. SA „Moldtelecom” a  înregistrat un ARPU de 119,9 lei (în scădere cu 15,2%), iar furnizorii alternativi – de 51,0 lei (în scădere cu 9,1%).

În perioada de raport, pe piaţa telefoniei fixe au activat 20 de furnizori. Cel mai mare jucător pe această piaţă - SA „Moldtelecom” – deţinea, la 31.12.2011, o cotă de piaţă, în funcţie de cifra de afaceri, de 98,3%. Ceilalţi 19 furnizori (Arax-Impex, Orange-Moldova, Starnet, Sun Communications ş.a.) au împărţit împreună o cotă de piaţă de 1,67 la sută.

Alte detalii despre dezvoltarea pieţei de telefonie fixă în anul 2011 pot fi găsite pe pagina de Internet a Agenţiei: www.anrceti.md, secţiunea Evoluţia pieţei, informează Serviciul de presă al ANRCETI.