Trimite e-mail | Printeaza
Economie
06.12.2011

În ultimii doi ani, au fost iniţiate 73 de proiecte de dezvoltare a infrastructurii şi serviciilor publice în PPP

În ultimii doi ani, au fost iniţiate 73 de proiecte de dezvoltare a infrastructurii şi serviciilor publice în PPP

Până în prezent, în Republica Moldova au fost iniţiate 73 proiecte de Parteneriat Public-Privat (PPP), dintre care 12 sunt în faza de dezvoltare în baza condiţiilor contractuale, 2 contracte PPP în faza de negociere, 15 în pregătirea procedurii de selectare a partenerului privat, 12 proiecte sunt la etapa de avizare, şi alte 32 de proiecte – propuse spre iniţiere.

Pentru anul 2012 au fost propuse spre iniţiere 30 proiecte de PPP - 14 proiecte în construcţii sociale, 2 proiecte în sport, 4 proiecte în medicină, 3 proiecte în facilităţi publice, 3 proiecte în domeniul TIC, 1 proiect în domeniul culturii, şi 3 proiecte în transport.

Printre cele mai importante proiecte de PPP se numără şi cel al construcţiei unei parcări multi-etajate lângă Aeroportul internaţional Chişinău. La 25 noiembrie 2011 a fost deschis concursul de selectare a partenerului privat în cadrul Proiectului de construire a unei parcări multe-etajate conforme cu cerinţele UE cu o capacitate minimă de 700 locuri şi o suprafaţă de cel puţin 7500 m2 pe locul parcării existente, aflată în gestiunea economică a Î.S. „Aeroportului Internaţional Chişinău”. Etapa de precalificare va dura 60 zile şi va fi valabilă pînă la data de 23 ianuarie 2012.

Proiectul a fost iniţiat în 2010 de către Agenţia Proprietăţii Publice face parte din planul de modernizare a infrastructurii Aeroportului şi va permite sporirea ulterioară a fluxului de pasageri ai acestuia. Modelul de finanţare a proiectului va fi derulat conform principiilor DBOT (Proiectare-Construcţie-Operare-Transfer) astfel, concesionarul va proiecta obiectul concesiunii, va construi şi va asigura faza operaţională a parcării asigurându-şi recuperarea investiţiei. Concesionarul va avea posibilitatea dezvoltării infrastructurii parcării (hotel, fast food şi alte servicii comerciale) care îi va asigura o rată internă de rentabilitate mai înaltă. După finalizarea contractului, concesionarul va transmite concedentului obiectul concesiunii lipsit de oarecare datorii şi în stare funcţională conform condiţiilor contractuale prestabilite. Potrivit condiţiilor de exploatare a parcării AIC, aceasta va fi dată în concesiune pe o durată ce nu va depăşi 20 ani, în decursul căreia concedentul va primi o redevenţă nu mai mică 2%, ce poate fi reinvestită în dezvoltarea şi modernizarea aeroportului. Investiţia preconizată pentru construcţia parcării se estimează la circa 4-5 mln Euro, realizată timp de un an.

Un alt proiect de importanţă naţională este „Parteneriat public-privat în cadrul spitalului clinic republican pentru servicii de radiologie şi diagnostic imagistic”, proiect iniţiat în anul 2010 de către Ministerul Sănătăţii care prevede concesionarea serviciului de radiologie şi diagnostic imagistic pe o perioadă de 12 ani, în care partenerii privaţi desemnaţi - SRL “MAGNIFIC” şi SRL „EUROMED DIAGNOSTIC” – vor reabilita-opera-transfera centru plătind partenerului public o redevenţă de 5%. Investiţia se preconizată este de circa 61,5 mln. lei, realizată până în 2013.

Un alt proiect important este crearea sistemului de cartele tahografice în transportul rutier public de pasageri şi de marfă, iniţiat de Ministerul Transportului şi Infrastructurii Drumurilor în 2010, şi care presupune implementarea sistemului tahografic având drept obiectiv final îmbunătăţirea pieţei transporturilor prin asigurarea şi menţinerea liberei concurenţe, îmbunătăţirea calităţii şi siguranţei transporturilor şi respectarea normelor de protecţie socială a conducătorilor de vehicule ce efectuează transporturi rutier în vederea asigurării compatibilităţii cu structurile de control ale Uniunii Europene. În urma tenderului a fost desemnat SC "Certsign" SA,România, în calitate de partener privat. Contractul este semnat pe o perioadă de 5 ani şi prevede o investiţie de circa 8,3 mln. lei, realizată pe parcursul a 5 ani.

Proiectul de parteneriat public-privat în scopul alimentării cu apă a unor localităţi din regiunile de dezvoltare Nord şi Centru ale Republicii Moldova precum şi a municipiului Bălţi, a fost iniţiat în 2011 de către Ministerul Mediului şi are ca obiect apeductul Soroca Bălţi al Î.S. „Acva-Nord” şi presupune reconstrucţia şi extinderea sistemelor de aprovizionare cu apă potabilă, ameliorarea calităţii serviciilor prestate consumatorilor şi reducerea numărului populaţiei care nu are acces la sursele de apă sigură. La moment Guvernul Republicii Moldova dezvoltă studiul de fezabilitate a proiectului sus descris.

În domeniul salubrizării autorităţile publice locale au semnat 8 contracte de concesionare, în diferite localităţi, pe o perioadă de 49 de ani cu exclusivitate de operare în teritoriu. Proiectele având ca obiectiv implementarea unei tehnologii care sortează şi reciclează materialele reciclabile la o rată maximă, tratează deşeurile organice, furnizează compost ecologic în beneficiul comunităţii agricole. Partenerii privaţi desemnaţi urmează să plătească partenerului public o redevenţă de circa 1,1-1,8 % din cifra anuală de afaceri


Potrivit Ministerului Economiei, Parteneriatele public-private s-au dovedit a fi un instrument eficient în atragerea investiţiilor private în dezvoltarea anumitor sectoare, pe care statul a decis, din diverse motive, să nu le supună privatizării.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus