Trimite e-mail | Printeaza
IT
10.03.2011

În 2010, telefonia fixă a continuat să cedeze din poziţiile sale

În 2010, telefonia fixă a continuat să cedeze din poziţiile sale

În anul 2010, piaţa serviciilor de telefonie fixă a fost marcată, al treilea an consecutiv, de trendul de diminuare a valorii acestei pieţe pe fundalul creşterii numărului de abonaţi la serviciile date. Numărul abonaţilor a crescut, faţă de 2009, cu 22,42 mii (1,97%) şi a ajuns la 1 mil. 161 mii, iar volumul vânzărilor serviciilor de telefonie fixă a scăzut cu 0,66% şi a însumat 1 mld. 915 mil. lei, arată date ale Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) despre situaţia pe acest segment de piaţă.

În 2008, vânzările pe piaţa dată, s-au micşorat cu 5,8%, iar în 2009 - cu 12,7%. Agenţia consideră că diminuarea vânzărilor pe acest segment de piaţă este cauzată de intensificarea fenomenului de substituţie a serviciilor de telefonie fixă cu cele de telefonie mobilă, de IP-telefonie şi de efectele maturizării pieţei.

Scăderea nesemnificativă a valorii acestei pieţe în 2010 a fost determinată exclusiv de diminuarea vânzărilor realizate de furnizorii alternativi de telefonie fixă. Cifra de afaceri a acestora s-a redus, faţă de 2009, cu 14,45 mil. lei (39,4%) şi a constituit 22,18 mil. lei. Totodată, veniturile SA „Moldtelecom" provenite din serviciile de telefonie fixă au crescut cu circa 2 mil. lei (0,09%) şi au alcătuit 1 mld. 893 mil. lei. Urmare a acestor evoluţii, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) a crescut uşor (cu 0,67%), faţă de 2009, şi a însumat 143,52 lei.

Potrivit datelor Agenţiei, datorită faptului că, în 2010, numărul de abonaţi la serviciile de telefonie fixă s-a ridicat la nivelul de 1 mil. 161 mii, rata de penetrare a acestor servcii, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a sporit cu 0,69 puncte procentuale şi a ajuns la 32,61%.

Din cei 22,42 mii de abonaţi noi, înregistraţi în 2010, 13,42 mii au fost conectaţi la reţeaua SA „Moldtelecom", iar 9 mii - la reţelele furnizorilor alternativi de telefonie fixă. La 31 decembrie 2010, SA „Moldtelecom" avea 1 mil. 123,7 mii de abonaţi, iar furnizorii alternativi - 37,4 mii. După numărul de abonaţi, SA „Moldtelecom" deţinea, la 31.12.2010, o cotă de piaţă de 96,78%. Cota de 3,22% era împărţită între 16 furnizori alternativi de telefonie fixă care au activat anul trecut pe această piaţă. Cei mai importanţi dintre ei sunt companiile Arax-Impex şi Sun Communications, care deţin cote de piaţă de 0,97% şi, respectiv, de 0,77%.

Alte detalii despre dinamica pieţei de telefonie fixă în anul 2010 pot fi găsite pe pagina de Internet a Agenţiei: www.anrceti.md, secţiunea „Date statistice".

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus