Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2010-12-06/priorita-i-pentru-guvernare-un-viitor-pe-care-nu-trebuie-sal-ratam-expertgrup-19038.html
Data: Dec 6, 2010 (10:41)

Priorități pentru guvernare: un viitor pe care nu trebuie să-l ratăm. Expert-Grup

O coaliție de guvernare nu este încă formată, de aceea mulți cititori ai acestui comentariu ar putea argumenta că este precoce de identificat prioritățile de guvernare. În realitate, indiferent de componența și nuanțele ideologice ale viitoarei coaliții, există câteva probleme fundamentale ale țării care vor trebui abordate, iar opțiunile realiste de politici ale următorului guvern nu sunt atât de multe.

Anul de guvernare 2010: concluziile majore

Venind la putere în contextul unei crize economice și financiare cu totul ieșite din comun ca amploare și profunzime, Guvernul creat de Alianța pentru Integrare Europeană a demonstrat o eficiență extraordinară în stabilizarea macroeconomică, în restabilirea încrederii din partea instituțiilor financiare internaționale și în îmbunătățirea imaginii externe a țării. Aceasta a fost posibil prin combinarea unei voințe politice la nivel de guvern cu profesionalism la nivel de sector, în special, în sfera diplomatică și în blocul economic. În anul 2010 Moldova a obținut în raport cu UE mai mult decât precedenta guvernare în opt ani și aproape la fel de mult ca Ucraina. Încă 3-4 ani de asemenea progres ar permite ancorarea definitivă a Moldovei pe vectorul de integrare europeană, care, de ce nu, în decurs de 10-15 ani ar putea să culmineze cu aderarea plenară a țării la UE.
  Însă, pe lângă multiple succese, anul 2010 a mai scos în evidență o serie de carențe fundamentale ale actului de guvernare, precum și slăbiciunile-cheie ale Republicii Moldova ca stat și societate. 
  Astfel, a devenit cristalin de clar că Moldova este o societate sfâșiată din interior, o țară care se luptă cu sine însăși. În 2010 majoritatea politicienilor - în loc să apropie între ei cetățenii și să reducă clivajele social-politice - nu au făcut decât să utilizeze în mod cinic liniile de divizare etnic-identitare pentru a obține niște dividende politice pe termen scurt. Însă acest exercițiu nu poate fi repetat la infinit, deoarece „orice casă care se dezbină în sine nu va dăinui" (Matei, cap. 12, vers. 25). Constatăm că în aproape 20 de ani de independență și tranziție democratică Moldova a acumulat, de fapt, foarte puțină experiență și aptitudine de a asigura o guvernare de coaliție cu adevărat democratică. Acest lucru s-a reflectat atât în lipsa dorinței și/sau capacității de a asigura un cadru instituțional pentru funcționarea AIE în rutina deciziilor cotidiene, în incapacitate de formulare a unor mesaje coerente spre exteriorul și interiorul țării și în incapacitatea de realizare a unei lupte electorale civilizate. Politicienii moldoveni au ajuns până la aceea că au nevoie de arbitri externi care să-i ajute (forțeze) să ajungă la un compromis. Aceasta a afectat și dispozițiile populației, încă nostalgică după reţete simple și dornică de „mâna ocrotitoare"a guvernării și gata să se „integreze" cu oricine, numai să fie stomacul plin.
  Făcându-și mai mulți prieteni noi în Occident, Moldova a admis o deteriorare absolut inutilă a relațiilor cu Federația Rusă. O țară atât de mică și vulnerabilă ca Moldova nu-și poate permite înrăutățirea relațiilor cu o super-putere regională, căreia îi vinde 25% din exporturile sale, de care depinde pentru asigurarea necesităților de energie și care deține cheile soluționării conflictului transnistrean. Din păcate, emoțiile în relațiile moldo-ruse au prevalat asupra rațiunii. Or, îmbunătățirea relațiilor cu Rusia este posibilă fără a aduce daune vectorului de integrare europeană a țării și fără a dăuna „adevărului istoric".
  Anul 2010 a mai demonstrat că voința politică pentru implementarea reformelor - cât de concentrată nu ar fi această voință - nu poate să compenseze deficiențele birocrației moldovenești. Această birocrație rămâne pe cât de auto-suficientă și rigidă, pe atât și de neprofesionistă (evident, în Moldova sunt şi funcţionari publici cu o pregătire profesională excepţional de bună, dar, din păcate, aceştia nu reprezintă deocamdată o masă critică). Cât de mult nu ar insista politicianul, reforma nu poate fi implementată de un birocrat mediocru, nevorbitor de nici o limbă străină (uneori nici pe cea oficială a țării), închistat, demonstrând o frică patologică față de schimbare și nemotivat, nici financiar, și nici moral, pentru prestarea adecvată a sarcinilor și pentru propria perfecționare.
  Totodată, în acest an am văzut cât de adânc înrădăcinate sunt „marile" interese economice în structurile administrative și în partidele politice, precum și cât de neputincioase sunt în fața acestor interese instituțiile competente ale statului. Monopolizarea sectoarelor economice, care rezultă în distrugerea competiției și în prețuri înalte pentru consumatorii finali, a rămas o realitate dură a vieții moldovenești, în timp ce Agenția Națională pentru Protecția Concurenței și altele cu atribuții similare păstrează un statut mai degrabă de spectator, decât de arbitru imparțial. Mai mult decât atât, în loc să devină un instrument de consolidare a suportului cetățenilor pentru Alianță, combaterea monopolurilor s-a transformat într-un exercițiu ieftin de PR electoral.
  Necesitatea definirii unei strategii

Moldova nu mai are mult timp la dispoziție, dar nici forțe interne, pentru ca să continue mișcarea browniană pe calea dezvoltării. În pofida dificultăților economice și financiare curente, majoritatea țărilor din regiune progresează economic, social și politic mult mai rapid decât Moldova.
  Moldova are nevoie de o STRATEGIE. Nu avem în vedere scrierea unui nou document de dezvoltare strategică - Moldova nu duce lipsă de documente scrise. Moldova are nevoie de o strategie în sensul VIZIUNII. Înțelege oare Moldova (citește, elitele politice) ce resurse are, ce vrea să facă cu aceste resurse și unde vrea să ajungă în 10-20 de ani? Cum intenționează Moldova să concureze cu alte țări în viitor? „Rethink Moldova" - un document foarte bun, elaborat de guvernul Alianței pentru Integrare Europeană -și Strategia Națională de Dezvoltare - un alt document foarte bun elaborat de precedentul guvern şi pe nedrept ignorat de AIE - rămân actuale, numai că acestea răspund mai degrabă la întrebarea cum reparăm automobilul, care piese le schimbăm, dar nu și la întrebarea unde va merge acesta și cu ce viteză.
  Până acum integrarea europeană era principala„ strategie" a ţării. Însă adeseori se crea impresia că Moldova mai degrabă încearcă să vadă „ce soluții există?" și nu să răspundă la întrebarea „care este problema?". Vectorul european rămâne perfect valid, în continuare, dar Moldova trebuie să se concentreze asupra dezvoltării interne pentru sine însăși, pentru proprii săi cetățeni, nu pentru aplauzele oficialilor Uniunii Europene. Republica Moldova trebuie să înțeleagă că nici punctul de destinație nu este static, UE însăși aflându-se într-un flux de transformare.
  Cât de pregătiți suntem în acest sens? Țările europene își reevaluează contractele sociale, care nu mai pot fi întreținute în contextul noilor realități financiare. Totodată, observăm că centrul de greutate a economiei globale se deplasează tot mai mult spre economiile emergente, în special, spre cele asiatice. Schimbările climaterice și deficitul resurselor energetice impun noi constrângeri în dezvoltarea economică. Suntem oare pregătiți să o luăm pe o scurtătură pentru ca să ajungem acolo unde și Uniunea Europeană va trebui să fie peste 20 de ani dacă dorește să supraviețuiască - adică să devenim o țară competitivă, dinamică, cu o structură economică și comercială balansată, o societate eficientă în utilizarea resurselor umane, energetice și acvatice de care dispunem? Suntem oare pregătiți, ca țară, să renunțăm la „dezvoltarea" sclerotică și să devenim un jucător important pe piețele regionale? Suntem pregătiți să devenim gradual tot mai puțin dependenți de injecțiile financiare din partea donatorilor internaționali - care oricum nu vor putea continua încă foarte mult - si să începem acumularea și valorificarea judicioasă a resurselor interne? De răspunsurile la aceste întrebări depinde - fără exagerare - supraviețuirea Republicii Moldova ca stat și capacitatea acestuia de a deveni într-o zi membru cu drepturi depline al Uniunii Europene.
  Elementele strategiei

Moldova este cu mult depășită de alte țări din regiune ca dotare cu resurse umane, investiționale și naturale. Însă nici puținele resurse pe care le are Moldova nu le valorifică rațional. Recunoașterea acestor realități este indispensabilă pentru o strategie eficientă de dezvoltare. Dezvoltarea țării trebuie să aibă la baza sa soluții eficiente de utilizare a resurselor interne și a celor importate, precum și modele eficiente de funcționare a instituțiilor de stat. În competiția globală Moldova nu poate să supraviețuiască prin cantitate (competitorii din România și Ucraina ar demola firmele moldovenești din punct de vedere al cantităților pe care le-ar oferi pe piață), ci exclusiv prin calitate și eficiență.