Trimite e-mail | Printeaza
Diverse
15.07.2009

La reflectarea campaniei electorale, presa audiovizuala admite abateri de la legislatie

In perioada 7-12 iulie, posturile de radio si televiziune cu acoperire nationala si quasi-nationala au continuat sa admita abateri grave de la principiile etice si deontologice, in unele cazuri incalcand prevederile Codului Audiovizualului si ale Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale, aprobat de Comisia Electorala Centrala, – releva  cel de-al treilea raport de monitorizare elaborat de Centrul Independent de Jurnalism, in cadrul Coalitiei pentru alegeri libere si corecte – Coalitia 2009.

Raportul de monitorizare, care include rezultatele evaluarii calitative a comportamentului a 5 posturi de radio si tv, constata ca:
-       Posturile publice Moldova 1 si Radio Moldova continua sa aplice selectiv principiile reflectarii echitabile, echilibrate si impartiale a alegerilor parlamentare. Principiul pluralismului de surse este respectat doar in stirile ce vizeaza PCRM si ignorat in majoritatea cazurilor cand e vorba de partidele de opozitie.
-       Postul cu acoperire nationala Prime TV a difuzat mai multe stiri cu tangenta electorala care promoveaza imaginea actualei guvernari si, implicit, a PCRM. Ceilalti concurenti electorali nu au fost prezenti in buletinele de stiri. Astfel, Prime TV priveaza publicul de informatii cu privire la toti concurentii electorali, limitandu-i accesul la informatie pluralista.
-       Postul cu acoperire quasi-nationala NIT continua sa promoveze deschis PCRM-ul nu numai prin spatiul oferit materialelor despre acest concurent electoral, ci si prin modul de selectare si prezentare a stirilor. Majoritatea stirilor puse pe post de NIT au fost partiale, iar cele care au vizat partidele de opozitie deseori au fost denigratoare. Postul promoveaza limbajul jurnalistic agresiv, utilizeaza imagini de arhiva in scopul discreditarii partidelor de orientare liberala.
-       Postul cu acoperire quasi-nationala EU TV favorizeaza PPCD si PCRM atat prin stiri de la evenimente electorale, cat si prin stiri de imagine cu prezenta lui Vladimir Voronin si Iurie Rosca. Postul are carente la capitolul impartialitate si echilibrul surselor, mentinandu-se tendinta de a prezenta informatie mai mult unilaterala, bazata pe o singura sau mai multe surse, dar care exprima aceleasi puncte de vedere.

Monitorizarea se desfasoara in perioada 22 iunie – 29 iulie 2009 cu suportul financiar al National Endowment for Democracy. Scopul acestui proiect este de a monitoriza si informa publicul referitor la comportamentul mass-media audiovizuale in campania electorala, inclusiv a accesului concurentilor electorali la mass-media si asigurarea pluralismului de opinie.

cuvinte-cheie: presa | CIJ | monitorizre

Comentarii (0)

 

Related news

Sus