Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2009-04-29/expertgrupactziunile-cu-caracter-electoral-ale-guvernului-pe-timp-de-criza-in-comun-cu-criza-politic-9973.html
Data: Apr 29, 2009 (23:38)

Expert-Grup:Acţiunile cu caracter electoral ale Guvernului pe timp de criză, în comun cu criza politică postelectorală, vor face ca anul 2009 să fie unul din cei mai dificili ani din toată istoria Moldovei

Pronunţarea declinului economic de la începutul anului 2009 este un rezultat al adâncirii recesiunii în principalele ţări partenere, dar şi lipsa unui program viabil anti-criză implementat la timp de către Guvern, consideră analistul economic de la Expert Grup expertul Adrian Lupuşor.

Portivit lui Adrian Lupuşor, miopia Guvernului faţă de primele semnale ale crizei din anul 2008 a fost determinată de presiunile şi obiectivele electorale, în timp ce măsurile anti-criză au fost deplasate pe plan secund. Prin urmare, lipsa unor măsuri consecvente în vederea optimizării cheltuielilor bugetare şi consolidării bazei impozabile, atât de importante pe timp de criză, va submina esenţial echilibrul finanţelor publice în viitorul apropiat.

La începutul anului 2009 primele efecte au devenit deja vizibile, veniturile bugetare la finele primului trimestru înregistrând o reducere cu -9% faţă de aceeaşi perioadă din 2008. În acelaşi timp, creşterea cheltuielilor bugetare cu +16,7% în aceeaşi perioadă, în urma majorării cheltuielilor aferente plăţilor salariale în sfera învăţământului şi a transferurilor de asistenţă socială, a evidenţiat reticenţa Guvernului în implementarea măsurilor anticriză care, prin definiţie, presupun acţiuni nepopulare ce comportă şi anumite costuri politice. Acţiunile cu caracter electoral ale Guvernului pe timp de criză, în comun cu criza politică postelectorală, vor face ca anul 2009 să fie unul din cei mai dificili ani din toată istoria Republicii Moldova. 

Totodată, gradul înalt de deschidere a economiei moldoveneşti împreună cu influxurile masive de „remitenţe” relevă dependenţă puternică a ţării noastre de mediul extern. Drept rezultat, cele mai sensibile sectoare la şocurile exogene au înregistrat şi cele mai drastice recesiuni la finalul primului trimestru în raport cu aceeaşi perioadă din anul precedent: transporturile de mărfuri (-64,4%), industria (-24,2%), comerţul cu mărfuri (-5,6%), ultimul fiind afectat în special de reducerea volumului de venituri remise de peste hotare şi, respectiv, reducerea consumului final intern. Repercusiunile crizei au cauzat şi comprimarea comerţului extern, în primele 2 luni exporturile reducându-se cu -19,1%, iar importurile – cu -27,3% faţă de aceeaşi perioadă din 2008.

În situaţia creată Adrian Lupuşor propune măsuri pe termen scurt care ar consta în abolirea tuturor formelor de controale excesive din partea statului şi reducerea efectivă a corupţiei şi birocraţiei, extinderea bazei impozabile şi diminuarea presiunilor fiscale deja existente, optimizarea cheluielilor bugetare. De asemenea, este necesară reducerea TVA pentru acele produse consumul cărora stimulează automat cererea pentru alte produse complementare (automobile – carburanţi, servicii tehnice auto, spălătorii auto, piese; calculatoare – internet, software, diverse componente; etc.). Totodată, luând în consideraţie criza incipientă din domeniul imobiliar manifestată prin răcirea cererii şi a ofertei, este necesară eliminarea TVA pentru lucrările de construcţii. Pe de altă parte, majorarea accizelor pentru bunurile de lux, băuturile alcoolice, produsele de tutun vor afecta mai puţin cererea asemenea produse şi va spori încasările la buget.

Pe termen lung, expertul propune consolidarea sistemului de impozitare directă şi diversificarea surselor de finanţare a bugetului de stat, accelerarea reformei administraţiei publice şi schimbarea modelului economic. În opinia lui Adrian Lupuşor este necesară promovarea unei politici bugetare consecvente în vederea reorientării inclinaţiei pronunţate a cheltuielilor bugetare în sfera socială spre cheltuieli în învestiţii de capital fix, fapt ce ar contribui la sporirea ratei de ocupare în economie şi ar îmbunătăţi climatul de afaceri, ceea ce indirect se va reflecta asupra sporirii cererii finale interne.