Trimite e-mail | Printeaza
Economie
25.03.2009

ECOnomist: În aşteptarea rezultatelor alegerilor şi evoluţiilor globale, Preţurile la carburanţi au fost îngheţate

Săptămâna trecută, în mare parte contrar evoluţiilor de pe piaţa locală şi regională, una dintre cele mai mari companii petroliere locale şi globale a anunţat reducerea cu 6,2% a preţurilor angro la motorină (de la 7,25 la 6,8 lei/litru) şi cu 8,1% la benzina A 95 (de la 7,40 la 6,8 lei/litru). Reprezentanţii companiei au motivat reducerea preţurilor prin necesitatea de a elibera depozitele şi de a reînnoi stocurile de produse petroliere. Totodată, ei au susţinut că şi cu această reducere, vânzările le asigură o rentabilitate bună.

Diferenţa dintre preţul angro şi cel cu amănuntul la motorină a ajuns la 41%

În mod normal, după o asemenea reducere, a unei companii ce controlează o treime din piaţa locală a produselor petroliere, ar fi trebuit să ne aşteptăm la o scădere a preţurilor şi la pompă. Or, diferenţa dintre preţul angro şi cel cu amănuntul a ajuns în cazul motorinei - de 2,80 lei/litru sau 41% din preţul angro, iar la benzină de 2 lei/litru sau 29,4% din preţul angro. Reducerea la pompă însă se pare că nu va avea loc.

Mai mult! În condiţiile în care pe piaţa mondială, în decurs de o săptămână, preţul petrolului şi al derivatelor sale a crescut cu peste 20% şi tendinţa se menţine, am putea să ne aşteptăm la o creştere a preţurilor la pompă.
Proprietarii de benzinării exclud însă un asemenea scenariu până la alegeri. „Nu vrem să fim acuzaţi că am face jocul unor forţe politice", ne-a explicat unul din petrolişti.

Controale şi sancţiuni

Companiile petroliere se află sub o presiune crescândă din partea autorităţilor care au operat o serie de controale, unele dintre care au durat mai mult de o lună de zile. Subiectul controalelor a fost verificarea existenţei unor posibile scheme de evaziune fiscală, a corectitudinii stabilirii preţurilor şi dacă pe piaţă nu ar fi fost înţelegeri de tip cartel.

În acelaşi timp, companiile petroliere se află sub o presiune crescândă din partea autorităţilor care au operat o serie de controale, unele dintre care au durat mai mult de o lună de zile. Subiectul controalelor a fost verificarea existenţei unor posibile scheme de evaziune fiscală, a corectitudinii stabilirii preţurilor şi dacă pe piaţă nu ar fi fost înţelegeri de tip cartel. În scurt timp am putea să ne aşteptăm la hotărârii ale Agenţiei Naţională pentru Protecţia Concurenţei, specialiştii căreia lucrează asupra documentării încălcărilor comise de companii mai mari şi mai mici. Reprezentanţii Agenţiei refuză să dea date concrete până la finalizarea examinării dosarelor. Dar însăşi existenţa acestora şi eventualitatea adoptării unor sancţiuni îi face pe operatorii de pe piaţa produselor petroliere să acţioneze în mare parte aşa cum le cer autorităţile actuale. Adică să coordoneze politica de preţuri cu Guvernul şi cu autorităţile de reglementare.

Nu vor să spună oficial nimic concret despre aceste controale nici proprietarii de benzinării. Îi înţeleg de ce o fac.

Tăcerea ambelor părţi ar putea semnifica că se caută o soluţie amiabilă, care însă nu ne pare deloc legală şi corespunzătoare cu politica declarată a autorităţilor pentru combaterea corupţiei şi o mai mare transparenţă în activitatea guvernului, a autorităţilor de reglementare şi a celor antimonopol.

De asemenea, la unele companii „lucrează deja specialiştii de la Centrul pentru Combaterea Corupţiei şi Crimelor Economice", care caută încălcări ale legislaţiei fiscale. Noi putem bănui deja care vor fi rezultatele.

Soluţiile

Acţiunile întreprinse de autorităţi ar putea avea cu totul alte efecte decât cele aşteptate. Or, deja de câteva luni vânzările de produse petroliere sunt în scădere, chiar dacă preţurile s-au redus semnificativ. Scăderea vânzărilor şi a preţurilor a dus la reducerea drastică a veniturilor companiilor. În cea mai proastă situaţie s-au pomenit companiile mici, care, pe lângă reducerea vânzărilor, se confruntă şi cu un deficit de resurse rezultat al blocării creditării de către bănci. De fapt şi companii mai mari se confruntă cu asemenea probleme. În consecinţă am putea asista la falimentul unor benzinării şi la o nouă rundă a concentrării pieţei „în mâinile" a 2-3 companii mari.

Sigur că proprietarii de benzinării nu lucrează de un an pe piaţă şi, pentru a-şi păstra businessul, vor căuta, chiar vor aplica măsuri deja cunoscute, inclusiv de autorităţi. Problema e că în acest caz va avea de suferit bugetul şi consumatorul. Plus la aceasta, iarăşi va fi nevoie de ani de zile pentru a scoate „din umbră" acest tip de afaceri şi mai ales de a menţine calitatea combustibilului.

Sursa: ECOnomist

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus