Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2009-03-19/tendintza-de-favorizare-sau-defavorizare-a-anumitor-concurentzi-electorali-de-catre-massmedia-persis-9150.html
Data: Mar 19, 2009 (21:52)

Tendinţa de favorizare sau defavorizare a anumitor concurenţi electorali de către mass-media persistă

Tendinţa de favorizare sau defavorizare a anumitor concurenţi electorali de către 24 mass-media s-a menţinut şi în perioada 5-11 martie 2009.  Totodată, se atestă o creştere a numărului de materiale care vizează într-un fel sau altul alegerile, acesta ajungând la 3024 per săptămână. Marea majoritate (2508) au fost difuzate de cele 8 posturi radio/tv monitorizate. Acestea sunt rezultatele celei de-a treia etape de monitorizare a modului în care este reflectată campania electorală pentru alegerile parlamentare de către principalele mass-media din Republica Moldova, făcute publice de Centrul Independent de Jurnalism şi Asociaţia Presei Independente în cadrul Coaliţiei Civice pentru Alegeri Libere şi Corecte – Coaliţia 2009.

Presa electronică


Posturile publice cu acoperire naţională Moldova 1 şi Radio Moldova au continuat să trateze în mod preferenţial partidul de guvernământ, mediatizând pe larg iniţiativele şi acţiunile electorale ale guvernării. Accesul celorlalţi concurenţi electorali la posturile publice a fost limitat. În unele cazuri, prezentarea partidelor de opoziţie a urmărit scopul discreditării acestora, nu al informării alegătorilor. O politică editorială similară se atestă şi la posturile private NIT şi Antena C, cu diferenţa că defavorizarea unor partide de opoziţie la aceste posturi a fost mai accentuată.

EU TV a continuat să discrediteze, atât în ştiri, cât şi în emisiunile de opinie, unele partide de opoziţie, favorizând uşor PPCD şi prezentând mai echilibrat, într-o lumină mai mult pozitivă decât negativă, partidul de guvernământ.

Pe de altă parte, PRO TV, TV7 şi Vocea Basarabiei au continuat să reflecte campania electorală de pe poziţii pluraliste, mai echidistante, fără a manifesta preferinţe evidente pentru vreun candidat electoral. Aceste posturi au prezentat PCRM mai mult prin ştiri defavorabile, decât favorabile, dar fără a distorsiona informaţia ca în cazurile celorlalte posturi supuse monitorizării. Vocea Basarabiei a continuat să critice partidul de guvernământ în emisiunile de opinie.


Presa scrisă/Agenţii de presă/Portaluri web

În perioada de raport s-a accentuat angajamentul editorial al unor mijloace de informare în masă faţă de anumiţi concurenţi electorali. Ziarele Moldova suverană, Nezavisimaia Moldova, Agenţia informaţională de stat Moldpres şi portalul www.omg.md (Agenţia multimedia de ştiri OMEGA) favorizează evident concurentul electoral PCRM, prezentându-l doar în context pozitiv în ştiri şi materiale de opinie; în acelaşi timp aceste mass-media îi critică vehement pe ceilalţi concurenţi electorali sau îi prezintă în context dezavantajos. Komsomolskaia pravda v Moldove reflectă mai puţin campania electorală, preferând să prezinte guvernarea doar în context pozitiv.

Articolele publicate în ziarul Flux favorizează intens concurentul electoral PPCD şi dezavantajează liderii partidelor de opoziţie.

O tendinţă clară de dezavantajare a PCRM manifestă ziarele Timpul de dimineaţă, Jurnal de Chişinău şi Moldavskie vedomosti, precum şi portalul www.unimedia.md. Aceste mijloace de informare promovează alţi concurenţi electorali, în special pe cei de orientare liberală.

Celelalte mass-media monitorizate nu au favorizat sau defavorizat evident vreun concurent electoral în perioada de raport, încercând să prezinte campania electorală mai mult sau mai puţin echilibrat sau să nu o reflecte foarte detaliat.

Metodologia de monitorizare a fost elaborată de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizaţiei Internaţionale Campania Globală pentru Libertatea de Exprimare “Articolul 19”. Aceasta prevede măsurarea indicatorilor 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica, sursele ştirilor, frecvenţa şi durata apariţiei concurenţilor electorali în buletinele de ştiri, şi 2) calitativi – materialele fiind supuse unei evaluări de conţinut şi de context, pentru a determina dacă sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral.


***

Proiectul se realizează în parteneriat cu Institutul de Marketing şi Sondaje IMAS-INC Chişinău. Perioada de monitorizare este 5 februarie – 5 aprilie 2009. Rezultatele vor fi făcute publice prin rapoarte bilunare, în prima lună a monitorizării, apoi prin rapoarte săptămânale.

Proiectul „Monitorizarea mass-media în campania electorală pentru alegerile parlamentare 2009” este susţinut financiar de Fundaţia Eurasia din resursele acordate de Agenţia Suedeză pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida/Asdi) şi Agenţia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate în această publicaţie aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat poziţia finanţatorilor.

Coaliţia 2009 este o uniune benevolă de organizaţii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente şi democratice ale Parlamentului Republicii Moldova şi continuă activităţile de promovare a unor alegeri libere şi corecte demarate de Coaliţia 2005 şi 2007. La moment Coaliţia 2009 întruneşte peste 60 de organizaţii neguvernamentale.