Trimite e-mail | Printeaza
IT
11.03.2009

Rata de penetrare a serviciilor de Internet în bandă largă în Moldova este de 6,8 ori mai mică decât în ţările UE

În 2008, rata de penetrare a serviciilor de Internet în bandă largă s-a majorat cu 1,86 puncte procentuale, până la 3,23%. Potrivit unui raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), deşi acest indicator s-a majorat de 2,4 ori, el este foarte mic în comparaţie cu situaţia din ţările Uniunii Europene, unde rata medie de penetrare a serviciilor de acces la Internet în bandă largă a depăşit 22%.

Conform raportului, numărul total al abonaţilor la serviciile de acces la Internet la puncte fixe s-a majorat, faţă de 2007, cu 41,4% şi a constituit 155,78 mii. Rata de penetrare a acestor servicii, raportată la o sută de locuitori a republicii, a crescut cu 1,14 puncte procentuale şi a constituit 4,37%.

Specialiştii Agenţiei explică această stare de lucruri pin faptul că serviciile de acces la Internetul de mare viteză sunt dezvoltate, în temei, în municipiile Chişinău şi Bălţi. Astfel, în Chişinău sunt concentrate două treimi din toţi abonaţii la serviciile de acces la Internet în bandă largă, iar rata de penetrare a acestor servicii, raportată la o sută de gospodării, la finele anului 2008 a constituit 30,8%. La Bălţi această rată a alcătuit 10,6%, iar în majoritatea raioanelor ea a oscilat  între 2,2 şi 4,7%.

Numărul abonaţilor la serviciile de acces la Internet în bandă largă (cu o viteză mai mare de 128 Kbps) la puncte fixe a crescut, anul trecut, de 2,4 ori: de la 47,2 mi, în 2007, la  115,12 mii, în 2008. Aceasta este cea mai mare creştere înregistrată în ultimii ani pe piaţa serviciilor de acces la Internet.

Totodată, în aceeaşi perioadă, s-a înregistrat cea mai semnificativă diminuare - de circa 35% - a numărului de abonaţi la serviciile de acces la Internet prin dial - up (linie telefonică obişnuită): de la 63 mii, în 2007, la 40,6 mii, în 2008. Este pentru prima dată în scurta istorie a pieţei naţionale a serviciilor de acces la reţeaua globală când Internet - ul  prin dial-up a cedat întâietatea, după numărul de abonaţi, Internet - ului în bandă largă. În viitor acesta va continua să-şi consolideze poziţiile pe motiv că tot mai mulţi utilizatori aleg Internet - ul de mare viteză.

Potrivit aceluiaşi raport, în 2008, numărul conexiunilor la Internet prin reţelele mobile, efectuate în baza tehnologiilor GPRS/EDGE , HSPA, CDMA 2000 1x şi EV-DO a crescut, faţă de 2007, cu 115,4% şi a atins cifra de un milion 437 mii. Rata de penetrare a acestor conexiuni, raportată la o sută de locuitori, a sporit de mai bine de două ori şi a ajuns la 40,28%.

În aceeaşi perioadă, volumul total al vânzărilor pe piaţa serviciilor transport date şi acces la Internet a crescut, faţă de 2007, cu 61,8% şi a însumat 366,1 mil. lei. Investiţiile efectuate în dezvoltarea acestui segment de piaţă s-au majorat cu 39,7% şi au alcătuit  152,7 mil. lei.

În 2008, cota de piaţă, după cifra de afaceri, a principalului furnizor de servicii transport date şi acces la Internet - SA „MOLDTELECOM"- a  crescut cu 11,3 puncte procentuale şi a constituit 60,3%. Pe locurile doi şi trei s-au situat companiile "Starnet" şi "Telemedia Group", care au deţinut cote de piaţă de 9% şi, respectiv, 6,3%.  Ceilalţi 53 de furnizori, care au activat în 2008, au împărţit împreună 24,5% din această piaţă.

cuvinte-cheie: ANRCETI | internet

Comentarii (0)

 

Related news

Sus