Trimite e-mail | Printeaza
Economie
02.03.2009

Staţiile PECO au ieftinit benzina în medie cu 2,2% şi motorina în medie cu 4,1%

Staţiile PECO au ieftinit benzina în medie cu 2,2% şi motorina în medie cu 4,1%

„Scăderea se datorează ieftinirii petrolului la nivel internaţional. Totodată se încearcă reanimarea comerţului cu produse petroliere care s-a comprimat puternic", a declarat pentru Business Expert Victor Ghiţu, director executiv la Uniunea Importatorilor de produse petroliere Importcompetrol.

Astfel, preţul benzinei cu cifra octanică A95 a scăzut de la 9 lei la 8,80 lei pe litru, în timp ce preţul motorinei s-a redus de la 10 la 9,60 lei pe litru.

Victor Ghiţu a precizat că vânzările de benzină şi motorină au scăzut de la începutul anului. „TIR-urile cumpără mai puţini carburanţi pe fondul scăderii exporturilor, dar şi oamenii simpli au diminuat cererea. Unele staţii PECO au vândut în februarie, jumătate din volumele vândute cu un an în urmă", a spus Victor Ghiţu.

La începutul lunii februarie, staţiile PECO au ieftinit cu 3% motorina şi cu 20% gazul lichefiat pe fondul micşorării preţurile la bursele internaţionale.

Victor Ghiţu a declarat pentru ECO că vânzările şi importul de produse petroliere s-au redus în, ianuarie 2009, cu 30-40%, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, anunţă mai multe companii petroliere.

Totodată, el a menţionat faptul că este puţin probabil ca preţurile la produsele petroliere să mai scadă în următoarea perioadă, în condiţiile în care la bursele internaţionale preţurile cunosc fluctuaţii mari - dacă într-o zi petrolul se poate scumpi cu 10-15%, a doua zi se poate ieftini în aceeaşi proporţie. Un alt factor îl reprezintă faptul că, în prezent, practic toate companiile din Moldova, importă produse petroliere de la o singură rafinărie din România - Petromidia, ceea ce duce la o situaţie în care aceasta poate pretinde comisioane mai mari.

Din Ucraina practic nu se fac importuri pe motiv că autorităţile ucrainene au impus anumite restricţii, iar pentru a obţine aşa-zisul „dozvol" pentru a efectua importul de produse petroliere e nevoie de 3-4 zile, pe când în România procedurile vamale durează doar o zi, ne-a mai spus Ghiţu.

Importul din România este favorizat şi de faptul că el poate fi efectuat operativ cu transportul auto, pe când din Belarus şi alte destinaţii mai îndepărtate e nevoie de serviciile căilor ferate, a căror tarife sunt foarte mari, spun importatorii. La aceasta se adăugă şi faptul că pentru a importa câteva cisterne, sau un eşalon cu cisterne de produse petroliere, companiile au nevoie de credite bancare, iar băncile aplică în prezent o dobândă de aproape 30%, ceea ce nu face rentabil importul pe cale ferată.

Potrivit publicaţiei ECO, valoarea importurilor de benzină şi motorină s-a ridicat, în anul 2008, la circa 533 de mil. USD, arată un raport trimestrial ale Băncii Naţionale a Moldovei. În particular, Republica Moldova a importat, anul trecut, benzină în valoare de 187 mil. USD şi motorină în sumă de 346 mil. USD. Valoric importurile au crescut cu 23 şi, respectiv, 55%. Creşterea se datorează, în special, scumpirii semnificative a carburanţilor şi mai puţin pe seama majorării consumului de produse petroliere.

În Republica Moldova activează peste 500 de staţii de alimentare cu benzină şi motorină şi peste 260 de staţii ce vând gaze lichefiate.

cuvinte-cheie: benzina | motorina | petrol | importatori

Comentarii (0)

 

Related news

Sus