Trimite e-mail | Printeaza
Economie
09.12.2008

Cât de eficiente sunt reformele în domeniul asigurărilor auto obligatorii?

După mai mult de un an de la intrarea în vigoare a legislaţiei în domeniu, piaţa asigurărilor obligatorie de răspundere civilă auto este în continuare monopolizată de câteva companii. Tarifele noi, despre care s-a discutat luni în şir, nu au intrat în vigoare. Drepturile asiguraţilor sunt în continuare încălcate. În pofida faptului că  reformele  legislative întreprinse au avut ca scop  ordonarea pieţei şi stabilirea unor reguli de joc, clare şi transparente pentru toţi, cazurile de concurenţă neloială şi neachitare a despăgubirilor nu sunt singulare. Noua metodologie de stabilire a primelor de asigurare, deşi eficientă şi corectă, relevă numeroase deficienţe la aplicarea în practică. Acestea sunt principalele concluzii ale studiului IDIS „Viitorul" „Caracteristica asigurărilor prin efectul legii în domeniul transportului auto în Republica Moldova ", prezentat la 9 decembrie 2008, în cadrul unei dezbateri publice.

„Acest studiu este legat de logica şi de obiectivele pe care le-a stabilit, în octombrie 2008, Agenda Naţională de Business a Republicii Moldova, în calitatea sa de platformă comună a mediului de afaceri de la noi din ţară. Această cercetare, efectuată de experţii noştri, a fost solicitată de partenerii noştri din business, atât de transportatori, cât şi de asigurători. Ne bucură foarte mult faptul că asociaţiile de business au depăşit etapa de confruntare, ei acum mobilizându-se şi cooperând. Astfel, vor avea de câştigat toate părţile implicate.", a subliniat expertul economic al IDIS „Viitorul" Tatiana Lariuşin.

Alexandru Zgardan - autorul studiului - constată că asigurările obligatorii care au cea mai mare pondere pe piaţa asigurărilor sunt cele de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule (23%), asigurarea în baza poliţelor internaţionale „Cartea Verde" (22%). Cota asigurării de răspundere civilă a transportatorilor faţă de călători abia atinge 1%.

În ceea ce priveşte asigurările de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule (AORCA), expertul IDIS subliniază că metodologia nouă de calcul, deşi reclamă pe hârtie că toţi vor avea de câştigat, ridică serioase semne de întrebare: „Limitele despăgubirilor, care au fost introduse în 2007, îmbunătăţesc situaţia asigurătorilor. Asta înseamnă că persoana asigurată nu poate pretinde acum la despăgubiri nelimitate. Există limita de 350.000 de lei pentru prejudiciul adus sănătăţii, de exemplu."

Expertul IDIS apreciază ca fiind binevenită decizia de a acorda asiguraţilor garanţii suplimentare şi de a extinde tipurile de prejudicii acoperite: „Menţionăm însă că asiguraţii nu-şi cunosc drepturile. Din păcate, unele persoane află despre aceste modificări abia atunci când devin victime ale accidentelor." Alexandru Zgardan semnalează că piaţa AORCA este concentrată în mâinile a două companii lidere, care deţin 61% din piaţă. „Din cauza acestei concentrări, are de pierdut însăşi piaţa de asigurări. Natura obligatorie a asigurărilor face ca mărimea profitului companiilor specializate să depindă de tariful aprobat de Comisia Naţională a Pieţii Financiare."  Expertul IDIS Alexandru Zgardan aminteşte că odată cu crearea metodologiei, urmează să fie revăzute şi tarifele: „Dacă tarifele vor fi calculate conform unei logici clare atât pentru asiguraţi, cât şi pentru asigurători, s-ar putea institui relaţii sănătoase între aceştia, relaţii bazate pe încredere."

Asigurarea „Cartea Verde" înregistrează la rândul ei ritmuri de creştere stabile. Din patru companii care deţin licenţă de asigurare „Cartea Verde", doar două se specializează pe acest tip (65-70 % din portofoliul deţinut). „Se întâmplă ca atât agenţii unor companii de asigurări, cât şi clienţii acestora, să agreeze eliberarea unor poliţe false, care aduc prejudicii mari ramurii.", relatează Alexandru Zgardan.  Expertul IDIS consideră că primele de asigurări „Cartea Verde" sunt în scădere, din cauza aprecierii leului moldovenesc faţă de valuta unică: „Mai devreme sau mai târziu, când se va aplica totuşi noua metodologie, respectivele tarife vor scădea şi mai mult. Asta va duce la diminuarea cheltuielilor suportate de transportatori.", este de părere Zgardan.

Expertul IDIS Alexandru Zgardan constată că rata de 20% a inflaţiei, utilizată în metodologia oficială, nu corespunde realităţii. „Am ajuns la această rată a inflaţiei, utilizată de metodologie, prin calcule. Acest indicator nu iese la iveală la prima vedere. Astfel, s-ar putea ca tarifele care vor rezulta din respectiva combinaţie să fie umflate." Rata de profit propusă, de 10% pentru AORCA şi 7% pentru „Cartea Verde" este relativ înaltă pentru asigurările obligatorii, explică Zgardan: „Companiile de asigurări nu depun eforturi mari pentru a atragerea clienţilor. În Uniunea Europeană aceste tipuri de asigurări tind spre rata de profit 0%. Este important ca şi asiguraţii să înţeleagă că statul are grijă de ei."

Seria Politici Publice reprezintă o colecţie de studii, lansată de către Institutul pentru Dezvoltare şi Iniţiative Sociale (IDIS) „Viitorul", cu începere din iarna anului 2002, cu sprijinul LGI/OSI. Acest studiu apare în sprijinul consolidării mediului de afaceri din Republica Moldova, reprezentând rezultatul unei cercetări desfăşurate la rugămintea partenerilor locali ai IDIS „Viitorul", în cadrul proiectului „Agenda Naţională de Business" în Republica Moldova.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus