Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2008-12-08/cele-mai-solicitate-ocupatzii-de-catre-angajatorii-din-moldova-sunt-din-domeniul-deservirii-populatz-7647.html
Data: Dec 8, 2008 (22:20)

Cele mai solicitate ocupaţii de către angajatorii din Moldova sunt din domeniul deservirii populaţiei

Potrivit studiului pieţei muncii, realizat de AmCham şi CIVIS, printre locurile vacante la întreprinderi, cel mai des au fost menţionate locuri de muncă pentru: deservirea populaţiei (31%) – vânzători, frizeriţe, cosmetologi, barmani, chelneri etc; lucrări de montare şi procesare (17%) – lăcătuşi, sudori etc; servicii de transport (15%) – mecanizatori, tractorişti, maşinişti, şoferi. De asemenea, într-o măsură mare este solicitat personalul auxiliar (măturători, hamali, paznici etc.) pentru diferite domenii de activitate.

Potrivit studiului, în funcţie de categoria de produse şi servicii prestate de întreprinderile chestionate, specialiştii cu nivel superior de calificare sunt solicitaţi în mare măsură de întreprinderile ce prestează servicii financiare, imobiliare, asigurări (80%) şi cele din industria prelucrătoare nealimentară (39%).

Cererea înaltă de muncitori necalificaţi se înregistrează în cazul întreprinderilor din domeniul industriei prelucrătoare nealimentare (36%) şi alimentare (32%), precum şi din domeniul agricol (32%).

Metodele principale folosite de agenţii economici pentru suplinirea posturilor vacante de muncă sunt: plasarea anunţurilor în sursele mass-media (în special ziarele) sau locuri publice (49%) şi prin intermediul cunoştinţelor (42%). Apelarea la cunoştinţe este folosită preponderent de către întreprinderile micro (45%) şi mici (37%) comparativ cu întreprinderile medii şi mari (27%), în timp ce întreprinderile medii şi mari aplică mai des la anunţuri (58%). În funcţie de sfera de activitate, practica recrutării personalului este răspândită mai mult (peste 50 la sută) la întreprinderile din sfera tehnologiilor informaţionale (73%), serviciilor medicale (67%) şi sfera de deservire a populaţiei (56%). Plasarea anunţurilor de angajare în Internet este, de asemenea, puţin practicată (6%), fiind utilizată exclusiv de întreprinderile din mediul urban şi mai des de întreprinderile medii şi mari.

Sondajul relevă că întreprinderile din mediul urban pun accent mai mare pe abilităţile de comunicare şi onestitatea angajaţilor, iar întreprinderile din mediul rural mai des solicită disciplina din partea personalului. Totodată, studiul evidenţiază faptul că domeniile în care agenţii economici solicită de cele mai dese ori calificarea candidaţilor la locuri de muncă vacante sunt resursele umane (29%), vânzări & marketing (26%) şi contabilitate & finanţe (16%). Problema calificării în domeniul resurselor umane este mai acută pentru întreprinderile din mediul rural (38%) şi întreprinderile medii şi mari (55%).

Totodată, întreprinderile ce activează în sectorul industrie (60%), servicii medicale (50%), transport (42%), deservirea populaţiei (40%) şi sectorul agricol (40%) se confruntă cu dificultăţi la suplinirea posturilor vacante.

Peste 45 din întreprinderile intervievate sunt afectate în mare măsură de problema suplinirii locurilor vacante cu personal specializat calificat, cea mai afectată ramură fiind cea a construcţiilor (92%), urmată de industrie (69%), transport, servicii de afaceri şi servicii medicale (câte 67% fiecare).

În cadrul studiului au fost chestionaţi 424 agenţi economici. Marja de eroare pentru mărimea dată a eşantionul este de ±4,9%. Colectarea datelor s-a desfăşurat în perioada 29 septembrie – 31 octombrie 2008.