Link direct catre: https://www.interlic.mdhttp://www.interlic.md/2008-11-05/eco-pretzul-gazelor-shi-tariful-de-tranzit-principalul-subiect-de-discutzii-la-moscova-7090.html
Data: Nov 5, 2008 (21:32)

ECO: Preţul gazelor şi tariful de tranzit, principalul subiect de discuţii la Moscova

Astăzi şi mâine la Moscova se va desfăşura şedinţa a X-a a Comisiei interguvernamentale moldo-ruse de colaborare economică. Guvernul a aprobat în ultima şedinţă componenţa nominală a delegaţiei R. Moldova la întrunire. Aceasta este condusă de preşedintele părţii moldoveneşti în comisie, prim-vicepremierul Igor Dodon, ministrul Economiei şi Comerţului. Din delegaţia ce a plecat la Moscova mai fac parte: Alesandru Gusev - preşedinte al Consiliului de Administraţie al SA Moldovagaz, Ghenadie Dimov - director general Moldelectrica, Anatolie Gorodenco - ministru al Agriculturi şi Industriei Alimentare, Turdor Copaci - ministru adjunct al Economiei şi Comerţului, Vladimir Didilică - vicepreşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie şi alte persoane oficiale.

Guvernul nu a anunţat, însă, subiectele principale ce vor fi discutate în cadrul acestei şedinţe. Ţinând cont de felul cum au decurs în trecut asemenea şedinţe, dar şi de componenţa delegaţiei, putem spune cu siguranţă că principala temă va fi cea energetică şi mai ales preţul gazelor.

Tariful de tranzit este mic şi trebuie majorat

Surse avizate din cadrul guvernului ne-au confirmat faptul că la Moscova se va discuta despre preţul la gaze pentru anul 2009, dar aceasta nu va fi tema de bază. Or, potrivit contractului încheiat între Moldovagaz şi Gazprom, începând cu 1 ianuarie 2008, preţul de achiziţie a gazelor este stabilit trimestrial în baza unei formule de calcul, ce include şi cotaţiile preţurilor la produsele petroliere (gasoil şi păcură) din ultimele nouă luni ale perioadei precedente. Altfel spus, totul depinde de preţul petrolului şi de aplicarea în tocmai a formulelor de calcul. Dar şi aici sunt anumite divergenţe.

Chestiunea de bază este, însă, tariful de tranzit. Or, chiar dacă, în prezent, acesta este mai mare ca în Ucraina sau Belarus, tariful deja de aproape doi ani nu mai acoperă cheltuielile suportate de Moldovagaz la prestarea serviciilor de tranzit a gazelor ruseşti spre statele din Balcani. Mai mult. Prestarea acestor servicii provoacă pagube de zeci de milioane de lei companiei Moldovagaz.

Conform unor estimări preliminare, tariful ar urma să fie minimum de două ori mai mare. Amintim că din anul 2003 tariful este de 2,5 USD pentru 1000 m3 transportaţi la o distanţă de 100 km şi a rămas neschimbat, deşi preţul de import al gazelor a crescut de atunci de 3,5 ori. Deci tariful ar urma să ajungă la cel puţin 5 USD pentru 1000 m3 transportaţi la o distanţă de 100 km, dar nu este exclus şi un tarif de 6 USD. Dacă ţinem cont de faptul că în multe state mărimea tarifului de tranzit este în legătură directă cu cel a preţului la gaz, apoi logic ar fi majorarea acestuia de 3,5 ori, adică până la 8,5-9,0 USD pentru 1000 m3 transportaţi la o distanţă de 100 km. Unii ar zice că am exagera.

De exemplu, experţii ucraineni independenţi şi din cadrul Naftogaz, au calculat că pentru serviciile de tranzit prin Ucraina, tariful trebuia să fie, în anul 2007, de minimum 2,85 USD, iar în anul 2008 - de 3,54 USD pentru 1000 m3 transportaţi la o distanţă de 100 km. Dar pentru ca prestarea serviciilor să aducă şi venit şi să acopere necesarul de investiţii, tariful de tranzit ar fi trebuit să fie de 6 USD, în 2006, 8,19 USD - în 2007 şi de 10,48 USD pentru 1000 m3 transportaţi la o distanţă de 100 km - în 2008.

Aceasta în condiţiile în care reţeaua de transport a gazelor din Ucraina este exploatată la capacitatea maximă.

Capacităţile de transport a gazelor sunt utilizate la 45-50% din posibilităţi

În Moldova capacitatea de transport este folosită la o capacitate de 45-50% din posibilităţi, ceea ce generează cheltuieli suplimentare de întreţinere. Totodată, pentru menţinerea în stare de funcţionare normală a conductelor magistrale şi a infrastructurii adiacente sunt necesare investiţii, ce nu pot fi alocate decât din veniturile de la tranzit şi din serviciile de transport. Aşa că majorarea tarifului de tranzit era necesară de mult timp.

De notat că pentru serviciile de tranzit Republica Moldova beneficia de venituri anuale de circa 35 mil. USD, în funcţie de volumul gazelor ce tranzitează teritoriul nostru. Aproximativ aceleaşi venituri le obţine de la serviciile de tranzit şi Tiraspolul.

De exemplu, în opt luni ale anului 2008, autoproclamata rmn a obţinut venituri de 19,8 mil. USD din contul serviciilor pentru tranzitul de gaze în statele balcanice. Aproximativ aceleaşi venituri de 19,8 mil. USD le-a obţinut de la tranzitul de gaze în statele balcanice şi Chişinăul.

Cu siguranţă că negocierile cu Gazprom nu vor fi uşoare. Mai ales că administraţia concernului rus a cerut în repetate rânduri ca banii de la tranzit să rămână la Moldovagaz şi să nu fie calculaţi ca venituri la bugetul de stat.
Totodată, Gazprom insistă asupra creării unei întreprinderi separate de Moldovagaz pentru deservirea reţelelor de transport a gazelor.

În prezent SRL Moldovatransgaz (o subdiviziune a SA Moldovagaz) deserveşte, exploatează şi întreţine sistemul de gazoducte magistrale al Republicii Moldova, care include 656,24 km de gazoducte magistrale şi 723,163 km de gazoducte-branşament. Capacităţile de tranzit ale gazoductelor magistrale este de circa 44 mlrd. m3, dar volumul anual de gaze transportat în alte ţări constituie 22-23 mlrd. m3.

În orice caz, reprezentanţii Moldovei par să-şi fi pregătit temele de acasă, rămâne de văzut cum vor negocia.

 Sursa: ECO