Trimite e-mail | Printeaza
Economie
20.10.2008

La 23 octombrie la Chisinau va fi prezentata Agenda Nationala de Business 2008

La 23 octombrie la Chisinau va fi prezentata Agenda Nationala de Business 2008

La elaborarea documentului au participat peste 30 de asociatii de business, printre care Asociatia Ghildei de Vinuri din Moldova, Confederatia Patronatelor din Moldova. Asociatia Micului Business, Asociatia Brokerilor Vamali, Camerele de Comert din Cahul, Hancesti, Ungheni, Soroca, Orhei, Asociatia Fermierilor din Moldova, Uniunea Oenologilor din Moldova, Asociatia Transportatorilor si Drumarilor din Moldova Asociatia Producatorilor Autohtoni, Asociatia Bancilor din Moldova, Clubul Republican al Oamenilor de Afaceri "Timpul", Asociatia Investitorilor straini etc.

Precum a mentionat directorul executiv al IDIS "Viitorul", Igor Munteanu, prin crearea Agendei Nationale de Business se doreste consolidarea mediului de afaceri din Moldova, crearea unei platforme comune de prioritati, solutii si obiective, pe care mediul de afaceri se angajeaza sa le realizeze intr-o anumita perioada de timp. "Astfel, se creeaza un mecanism de solutionare a problemelor, de jos in sus, mediul de afaceri propune solutii guvernarii si traseaza obiective si prioritati vazute de business si de comunitatea de experti. Totodata, mediul de afaceri se obliga sa indeplineasca anumite sarcini, asumandu-si responsabilitatea fata de societate", a mentionat Munteanu, adaugand ca autoritatile publice centrale si locale vor trebui sa tina cont de opinia mediului de afaceri, care prin instituirea unei platforme comune - Agenda Nationala de Business - va deveni mai consolidat.

Asociatiile, care au elaborat documentul, vor activa in comun si dupa lansarea documentului propriu-zis, vor analiza gradul de indeplinire a sarcinilor si obiectivelor trasate intr-o anumita perioada si vor lansa initiative si solutii noi pentru depasirea problemelor si dificultarilor sparute pe parcurs. Coordonarea actiunilor Asociatiilor de Business participante va fi efectuata prin intermediul unui Consiliu Consultativ, care deja a fost constituit.
Igor Munteanu a mentionat ca Agende similare au fost implementate in statele Europei Centrale si de Est (Polonia. Romania, Ungaria), care au reusit sa ridice prestigiul si calitatea guvernarii in aceste state si care s-au integrat ulterior in UE. De asemenea, in tari ca Ucraina si Muntenegru consolidarea mediului de afaceri a servit ca stimulent pentru cresterea rapida a investitiilor straine directe si atractivitatii generale a mediului de afaceri pe plan international.

Elaborand Agenda Nationala de Busienss comunitatea de afaceri a punctat si succesele obtinute de guvern in implementarea politicilor sale in domeniul de reglementare a afacerilor in Moldova. Printre acestea au fost mentionate introducerea cotei zero la profitul reinvestit a persoanelor juridice, adoptarea politicii de amnistie fiscala si legalizare a capitalului, reducerea de la 3 la 2 trepte si a cotei maxime de la 20% la 18% a impozitului pe venit a persoanelor fizice. Drept un factor pozitiv a fost identificata si redistribuirea treptata intre patron si angajat a platilor pentru asigurari sociale, revizuirea legislatiei in domeniul reglementarii businessului si implementarea legii „Ghilotina 1", acodrarea suportului normativ pentru dialogul public - privat. De asemenea, mediul de afaceri a mentionat imbunatatirea metodei de calculare a asigurarilor obligatorii a transportului auto.

Totodata, au fost constatate si numeroase ratari inregistrate in ultimul timp. Mediul de business a mentionat 4 fenomene, care au adus consecinte negative din perspectiva businessului din Republica Moldova. Printre acestea sunt punctate incetinirea procesului de implementare a legii "Ghilotina 1" si „Ghilotina 2" si stoparea reformei autoritatilor centrale nu au permis guvernului sa obtina efectul sinergetic al reformei regulatorii in termenii stabiliti; subventionarea oferita de catre stat in loc sa duca la dezvoltarea sectoarelor economiei, deseori provoaca concurenta neloiala; persistenta unei prezumtii a vinovatiei fata de business in raporturile lor cu institutiile statului. De asemenea, stoparea procesului de liberalizare a sistemului de salarizare in economia nationala a avut drept efect - accelerarea procesului emogrationist, ca urmare a sistemului suboptim de salarizare oficiala a angajatilor din sectoarele economice, lipsind investitiile strategice de elemente competitive majore pe plan local.

Agenda Nationala de Business, stabileste 5 prioritati si obiective de realizat in urmatorii 5 ani pentru dezvoltarea unui mediu de business competitiv si atractiv: reducerea barierelor administrative si asigurarea unui mediu concurential sanatos; optimizarea sistemului fiscal; promovarea investitiilor straine; consolidarea institutiilor de drept; dezvoltarea si utilizarea eficienta a capitalului uman.

Fiecare dintre aceste obiective intruneste actiuni si prioritati concrete, ordonate in timp, in functie de complexitatea si urgenta lor pentru businessul care le-a propus. Orice prioritate selectata pentru Agenda Nationala de Business contine probleme specifice, solutii concrete, dupa cum acestea sunt vazute de business si de comunitatea de experti. Agenda Nationala anticipeaza impactul potential al acestor prioritati pentru mediul de afaceri, furnizand solutii reale si constructive de rezolvare, reiesind din situatia curenta a economiei si societatii din Republica Moldova.

cuvinte-cheie: business | agenda | Viitorul | IDIS

Comentarii (0)

 

Related news

Sus