Trimite e-mail | Printeaza
Diverse
04.08.2008

Peste jumătate din persoanele implicate în furtul automobilelor, tranzitate prin România, provind din Republica Moldova

Politia de Frontiera din România a anuntat ca principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei ramane Italia, iar persoanele implicate provin din Republica Moldova - 53%, Romania - 37%, Italia sau Federatia Rusa - cate 4%.Potrivit portalului Ziare.com, s-a constatat ca, in continuare, principalul "furnizor" de autovehicule furate care tranziteaza frontierele Romaniei este Italia (58% din cazuri), urmata de Austria si Germania (14% din cazuri), respectiv Ungaria (5%).Rutele folosite de catre traficanti sunt, in general, orientate dinspre tarile vest europene cu finalitate in tarile est-europene si foste membre CSI: Italia - Austria - Ungaria - Romania; Germania - Austria - Ungaria - Romania - Moldova si Ucraina; Italia -Serbia - Romania - R.Moldova- Transnistria - Ucraina sau Federatia Rusa.Cele mai multe autoturisme de lux au fost depistate la frontiera cu Ungaria, precum si in zonele de competenta ale Directiilor PF Iasi (frontiera cu R. Moldova) si Constanta.Potrivit Inspectoratului General al Politiei de Frontiera (IGPF) numai în primul semestru al anului 2008 au fost descoperite 44 de autoturisme de lux furate din strainatate.Traficul cu autoturisme de lux furate din strainatate ramane, si in acest an, "in atentia" lumii interlope transnationale, fiind o activitate ilicita ce aduce beneficii financiare substantiale membrilor retelelor deja specializate in domeniu si extrem de bine organizate la nivelul mai multor state - din Vestul catre Estul Europei.Cele mai cautate sunt marcile "BMW" si "Audi", iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o detin marcile " Renault" si "Fiat". Din analizele efectuate de politistii de frontiera in cazurile depistate in zonele de competenta, s-a stabilit ca, in general, retelele de traficanti sunt organizate pe doua tipuri mari, respectiv cele specializate in furtul autoturismelor de lux si cele specializate in furtul autoturismelor de categorie mijlocie. La randul lor, conform IGPF, aceste doua tipuri sunt subdivizate in mai multe grupuri de actiune, a caror "ierarhie" este urmatoarea, In primul rand, "grupa de recunoastere", care are rolul de a identifica masinile corespunzatoare "cererii". Urmeaza "grupa tehnica", care confectioneaza documentele false. Pe umatorul loc este "grupa de transport", care se ocupa cu transportul masinilor peste granite. Urmeaza "grupa de valorificare", care vinde masinile de lux si apoi "grupa de supraveghere", cu sarcina de a supraveghea si derula toate fazele incluse in actul ilegal.Politia de frontiera a constatat doua tipuri de frauda- "Frauda la asigurari" care se face cu acordul proprietarului, masina fiind transportata in alta tara, "spalata" prin vanzari succesive si ulterior declarata, chiar de catre proprietar, furata. A doua frauda practicata este furtul la comanda, deturnarea sau frauda la firmele de inchirieri. "Se racoleaza o persoana fara posibilitati materiale care, contra unei sume modice, accepta sa deschida pe numele sau un cont intr-o banca si implicit sa obtina o carte de credit (card), document in baza caruia persoana inchiriaza, de la firmele de profil, autoturismul."Pentru identificarea si indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate in strainatate, sub supravegherea directa a procurorilor, politistii de frontiera au colaborat cu structurile similare din statele membre UE, realizand un schimb operativ de date si informatii, prin intermediul Centrului de Contact de la Oradea", se mai precizeaza in comunicat.In majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul masinilor respective au declarat anchetatorilor, in timpul cercetarilor, ca nu stiau ca autoturismele se afla in atentia autoritatilor ca fiind furate, ei fiind doar "cumparatori de buna-credinta". Altii au sustinut ca au primit o suma de bani (in general, de pana la 500 euro) pentru a transporta masina in Romania si, la fel, nu cunosteau ca e furata.In toate situatiile, conform legislatiei, pe numele celor implicati in traficul cu masini furate, au fost intocmite dosare penale. Statistica IGPR mai scoate in evidenta faptul ca in prima jumatate a acestui an, s-au depistat peste 900 de persoane care au comis infractiuni la regimul circulatiei pe drumurile publice, precum si aproximativ 800 persoane care au savarsit acte contraventionale.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus