Trimite e-mail | Printeaza
Politic
04.04.2008

Terenurile din apropierea liniei de cale ferată Cahul Giurgiuleşti vor fi luate forţat de către stat de la cei care nu vor să le vândă

Terenurile din apropierea liniei de cale ferată Cahul Giurgiuleşti vor fi luate forţat de către stat de la cei care nu vor să le vândă
Parlamentul a adoptat joi, în prima lectură, Legea privind declararea utilităţii publice de interes naţional a lucrărilor de construcţie a liniei de cale ferată Cahul-Giugiuleşti, care prevede exproprierea terenurilor locuitorilor din raioanele Cahul-Giurgiuleşti, care refuză să le vândă, în vederea construcţiei căii ferate.Precum a comunicat deputaţilor directorul general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru Alexandru Bannicov, în prezent trei cetateni refuză categoric să-şi vândă terenurile, iar alti opt sunt de acord, dar pun condiţii imposibil de realizat. Potrivit lui, din 231 ha, pe care se va întinde linia de cale ferată de 49,7 km, doar 25 ha aparţin proprietarilor privaţi. Dintre acestea, pentru 23 ha deja au fost încheiate contracte de vânzare-cumpărare. Bannikov a spus că în medie au fost achitate aproximativ câte 56 mii lei pentru un hectar. Potrivit legii, celor care refuză să vândă, statul le va lua terenurile forţat, proprietarii urmând să  primească despăgubiri în valaore de 886 lei pentru un bal-hectar. În present, în localităţile vizate preţul unui hectar de teren agricol este de 5-7 mii lei. Deputaţii din opoziţie nu au votat pentru acest proiect de lege, motivând că acesta ar putea genera mai multe dosare împotriva Moldovei la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, deoarece dreptul la proprietatea privată este inviolabil. Liderul Partidului Naţional Liberal Vitalia Pavlicenco a declarat că linia de cale ferata Cahul-Giurgiuleşti este construită de firma ce-i aparţine lui Oleg Voronin, fiul preşedintelui Voronin. “Tot ce face Oleg Voronin se transformă în bun public national, iar banii alocaţi pentru construirea liniei de cale ferată de 886 mil. lei sunt gestionaţi iraţional, în interesul acestei familiei”, spus Pavlicenco. Anterior unii analişti menţionau că, potrivit Legii exproprierii pentru cauza de utilitate publică, o condiţie obligatorie premergătoare declarării utilităţii publice o constituie efectuarea unei cercetări prealabile, prin care urmeaza a fi stabilită existenţa elementelor justificative ale interesului naţional, premiselor economico-sociale, ecologice sau de altă natură ale necesităţii lucrărilor, încadrării lor în planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, aprobate conform legii.Pe de altă parte reprezentanţii Mişcării Ecologiste din Moldova au declarat că impactul construcţiei tronsonului de cele ferată Cahul-Giurgiuleşti va fi extrem de puternic asupra ecosistemului şi va putea fi sesizat peste 5-7 ani.  Ecologiştii avertizează că biodiversitatea deosebită a regiunii va fi serios afectată şi că asanările unor astfel de zone nu se mai practică demult în Europa.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus