Trimite e-mail | Printeaza
Economie
25.03.2008

Rusia şi Moldova ar putea crea un coridor de transport ocolind Ucraina, prin portul de la Giurgiuleşti

Afirmaţia îi aparţine preşedintelui comisiei pentru relaţiile cu CIS a  Consiliului Federaţiei al Federaţiei Ruse Vadim Gustov. El a menţionat acest fapt în cadrul mesei rotunde „Moldova şi Rusia: un dialog în numele viitorului”, organizată recent la Chişinău de către Institutul istorieei, statului şi dreptului din Moldova şi de publicaţia comunităţii ruse din Moldova „Russkoe Slovo”, cu sprijinul centrului rus de cooperare internaţionale culturală şi ştiinţifică de pe lângă MAE rus.

Gustov a menţionat că  businessmenni ruşi sunt dispuşi să investească în condiţiile unui joc onest. Potrivit lui, când va începe să funcţioneze portul de la Giurgiuleşti, ar puta fi creat o punte de de transport  între Rusia şi Moldova, ocolind teritoriul ucrainei. În portul moldovenesc vor ancora tankere ruse cu petrol, iar înapoi vor pleca cu producţie agricolă din Moldova. Gustov a spus că la Moscova ar putea fi create mai multe baze angro cu participarea capitalului modovenesc. Potrivit lui Gustov, în timpul apropiat la Chişinău va fi deschisă o reprezentanţă comercială a Guvernului FR, deoarece ambasada rusă în Moldova nu poate exercita asemenea funcţii.

De notat, că ex-premierul Vasile Tarlev aproape la fiecare şedinţă de Guvern aducea vorba despre terminalul de la Giurgiuleşti, de fiecare dată atrăgând atenţia asupra necesităţii urgentării lucrărilor de construcţia a infrastructurii către terminal, precum şi de construcţie a portului de pasageri.  

La 12 septembrie 2007 ICS Danube Logistics SRL, proprietarul şi operatorul Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti a primit primul tanc maritim încărcat cu produse petroliere, la terminalul sau petrolier. Produsele petroliere sunt importate în Moldova de către ICS BEMOL TRADING SRL. Atunci, au fost livrate 3750 tone de produse petroliere din România, de la rafinăria Petromidia.  ICS Danube Logistics este deţinută 80% de către  compania olandeză EASEUR HOLDING BV, şi 20% de către Banca Europeană pentru Reconstrucţii şi Dezvoltare. Suplimentar, pe lângă terminalul petrolier existent ICS Danube Logistics SRL plănuia să construiască in următorii ani în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti terminalele de mărfuri şi pasageri. Însă la finele luni ianuarie 2008, Guvernul de la Chişinău a decis să elibereze compania Danube Logistics de obligaţia de a construi portul de pasageri de la Griurgiuleşti.

Decizia Guvernului a fost motivată de dorinţa de a finaliza lucrările de construcţie a obiectului în anul curent, pe când Danube Logistics a preconizat să-l construiască în 2009-2010. În acest scop, Guvernul a modificat acordul investiţional „Cu privire la Portul internaţional liber Giurgiuleşti”, care anterior prevedea că portul de pasageri va fi construit de Întreprinderea cu capital străin Danube Logistics SRL. În următorii ani, compania Danube Logistics planifică să construiască un terminal de mărfuri. Investiţiile totale sunt estimate la 250 mil. USD.

În conformitate cu decizia cabinetului de miniştri, portul de pasageri de la Giurgiuleşti va fi construit  pe o suprafaţă de 0,5 hectare şi dat în exploatare până la 1 iunie 2008. Construcţia Portului de pasageri Giurgiuleşti se va desfăşura sub controlul întreprinderii de stat Portul fluvial Ungheni. Conform planului de acţiuni, aprobat de Guvern, până în luna aprilie 2008, va fi desfăşurat un tender pentru selectarea executorului lucrărilor de proiectare a Portului de pasageri Giurgiuleşti şi, de asemenea, un tender pentru construcţia şi darea în exploatare a obiectului dat.

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus