Trimite e-mail | Printeaza
Economie
03.09.2007

Numărul utilizatorilor telefoniei mobile a depaşit cifra de 1,5 milioane

Numărul utilizatorilor serviciilor de telefonie mobilă a crescut, în primul semestru al anului curent, comparativ cu perioada corespunzătoare a anului trecut, cu 27,4 % şi a depăşit  cifra de un milion 522 mii. Rata de penetrare a acestor servicii, raportată la o sută de locuitori ai ţării, s-a majorat cu mai bine de 9 la sută şi a ajuns la nivelul de 44,34%, arată un raport al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Telecomunicaţii şi Informatică (ANRTI) privind evoluţiile pe acest segment de piaţă, reletează serviciul de presă al ANRTI. 

În perioada de referinţă, pe această piaţă au activat trei operatori: SA „Orange Moldova” (fostul „VOXTEL”), SA „MOLDCELL” şi SA „MOLDTELECOM”, care a lansat la 1 martie curent reţeaua sa de telefonie mobilă, în standardul CDMA 2000, în banda de frecvenţe 450 MHz,  sub marca comercială "UNITE".

Potrivit datelor statistice prezentate Agenţiei de aceşti operatori, în primul semestru al anului ei au conectat la reţelele sale 164,1 mii de noi utilizatori. Cei mai mulţi utilizatori - circa 121 mii  - a conectat la reţea „Orange Moldova”. „MOLDCELL” şi-a înscris la activ încă 32,3 mii de utilizatori, iar „UNITE” – primii 10,9 mii de utilizatori. La 1 iulie 2007 „Orange Moldova” avea 995,2 mii de utilizatori, iar „MOLDCELL” – 516,1 mii. După numărul de utilizatori, cota de piaţă a companiei „Orange Moldova” s-a ridicat la 65,38%, cea a SA „MOLDCELL” a fost de 33,91%, iar a „UNITE” – de  0,71%. 

Cifra de afaceri a operatorilor de telefonie mobilă a crescut, în raport cu primul semestru al anului 2006, cu 30, 5% şi a depăşit un miliard 79 mil. lei. „Orange Moldova” a realizat vânzări în sumă de 755, 2 mil. lei, „MOLDCELL”- de 315,3 mil., iar „UNITE” – de 8,7 mil. lei. Venitul mediu lunar per utilizator (ARPU) al celor trei operatori s-a ridicat până la 124,9 lei, în creştere cu 3,5% faţă de primul semestru al anului 2006(120,7 lei). Cel mai mare ARPU – de 263,7 lei – a fost înregistrat de „UNITE”, iar cel mai mic – 105,1 lei – de „MOLDCELL”. După cifra de afaceri, cota de piaţă a „Orange Moldova” a constituit 69,98%, a „MOLDCELL”- ului - 29,22%, iar a „UNITE” – circa 0,80%. În această perioadă „Orange Moldova” şi-a întărit poziţia de piaţă cu 0,27 puncte procentuale.

În perioada de raport, volumul investiţiilor în sectorul telefoniei mobile a alcătuit peste 270,4 mil. lei, fiind în creştere, faţă de primul semestru al anului 2006, cu 76,3%. „Orange Moldova” a efectuat investiţii în valoare de 184,9 mil. lei, „MOLDCELL”- de 55,6 mil. lei şi „UNITE” – de circa 30 mil. lei.

Amintim că „Orange Moldova” (fostul „VOXTEL”) activează pe piaţa naţională a serviciilor de telefonie mobilă celulară în standardul GSM din octombrie 1998, iar „MOLDCELL”– din aprilie 2000. Până la finele anului curent se aşteaptă intrarea pe această piaţă a companiei „Eventis Mobile”, care a câştigat, în decembrie 2006, concursul pentru cea de-a treia licenţă de telefonie mobilă celulară în standardul GSM 900/1800.                                                                                                          

 

cuvinte-cheie:

Comentarii (0)

 

Sus